ورود کاربران

زیان و ضرر عدم تبری

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن کریم می فرماید : 

وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ

الضَّلالَة
 ما در هر امتى رسولى فرستاديم كه خداى يكتا را بپرستيد، و از طاغوت اجتناب كنيد خداوند گروهى را هدايت

كرد، و گروهى ضلالت و گمراهى دامانشان را گرفت‏. (نحل/36)

امام باقر علیه السلام با استدلال به آیه فوق فرمودند: خدای تعالی هیچ پیامبری را مبعوث نفرمود مگر آنکه به ولایت ما و تبری و بیزاری از دشمنان ما مأمور بود. (تفسیر عیاشی 2/258, بحارالانوار 24/330)

آری امروز تبری جستن از دشمنان اهل بیت از ارکان وجود اسلام است و اگر امر تبری نباشد در همه احوال اشکال وارد می شود . 

علامه ملامحمد تقی مجلسی (ره) می فرماید : در روایت ها وارد شده است که کسانی که تبری نسبت به دشمنان اهل بیت ندارند ، اعمالشان یکسان است . یعنی نمازخواندن آنها با زنا کردنشان یکی است و شراب خوردنشان با عبادتشان یکی است و بین این اعمالشان هیچ فرقی گذاشته نمی شود و جایگاهشان در دوزخ  است . 

و مسلمان بلند فریاد می زند : رب الشرح لی صدری ... و می گوید لعن علی عدوک یاعلی علیه السلام 

دعای عظیم الشان صنمی قریش

در کتاب بحارالانوارجلد 85 صفحه 240 از مصباح کفعمی نقل شده است که دعای صنمی قریش دعائی عظیم الشأن و بلند مرتبه است و ازاسرار مشکله و بهترین اذکار است . عبدالله ابن عبّاس از امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل کرده است که آن حضرت در قنوت نماز آنرا می خواندند و شبها و روزها و سحرها بر آن مواظبت داشتند و بعضی از علما نوشته اند خواندن این دعا برای بر آمدن حوائج وخواسته ها مجرب است و روایت شده است که خوانندۀ این دعا مانند کسی است که در رکاب رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در جنگ بدر احد و حنین هزار تیر انداخته است .

 

عید غدیر ثانی

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیر المؤمنین و الائمة المعصومین صلوات الله علیهم اجمعین

ثم الصلوة و السلام علی سیدنا محمد وآله الطاهرین

و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین الی قیام یوم الدین

روز نهم ربیع الاول روز شادی اهل بیت پیامبر اسلام صلوات الله علیهم اجمعین بر محمد و آل محمد و همچنین بر شیعیان و محبین و دوستداران آن بزرگواران مبارک باد.

اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابا الشرور و اتباعهم بعدد ما فی علمک یا قهار یا جبار

به مناسبت نهم ربیع الاول ،روز عید غدیر ثانی قسمتی از فضائل این روز را در اختیار شما عزیزان قرار می دهم باشد که بی بی دو عالم حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها از ما راضی شوند و همه ما را مورد دعا و شفاعت خاصه خودشان قرار بدهند.

 

آوای شیطان

 


فصل اول  

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: 

ابلیس اولین کسی بود که غنا و موسیقی را تاسیس کرد.

وسائل الشیعه، ج۱۲ ، ص۲۳۱

((غنا وموسیقی در قرآن ))

   ابو بصیر می گوید: از امام جعفر صادق علیه السلام درباره ی سخن خدای تعالی که می فرماید: ((از پلیدیها، از بتها اجتناب کنید واز سخن باطل و بی اساس بپرهیزید.))   حج / ۳۰  

سوال کردم ، امام فرمود: منظور غنا (آواز طرب انگیز) است.   کافی/ج۶/ص۴۳۱

امام جعفر صادق علیه السلام  درباره ی این آیه ی شریف فرمود: منظور از پلیدی شطرنج و مراد از سخن باطل غنا ((آواز طرب انگیز)) است.   تفسیر نور الثقلین / ج۳/ ص۴۹۶

فایده های ظاهری کم خوری

الف: سلامت تن

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : مادر همه داروها ، کم خوری است .     ( دانش نامه احادیث پزشکی / صفحه 360 ،به نقل از المواعظ العددیه صفحه 213 )

امام علی علیه السلام :کم خوری مانع بسیاری از بیماری های جسم می شود .( دانش نامه احادیث پزشکی / صفحه 360،به نقل از غرر الحکم حدیث 6768)

امام علی علیه السلام : هر کس خوراکش کم باشد دردهایش نیز کم است .    (دانش نامه احادیث پزشکی / صفحه 360، به نقل از غرر الحکم حدیث 8409)

امام علی علیه السلام : سلامت تن از کمی غذا و کمی آب است .    (دانش نامه احادیث پزشکی / صفحه 360 ، به نقل از تحف العقول صفحه 172)

ب: شادمانی چهره

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : برادرم عیسی ، از شهری گذر کرد که در آن ، مرد و زنی به یکدیگر فریاد می کشیدند . پرسید: شما را چه شده است ؟ مرد گفت : ای پیامبر خدا ! این ، زن من است و او را مشکلی نیست . زنی درستکار است ؛ اما دوست دارم از او جدا شوم .

گفت : به هر حال به من بگوی که او را چه می شود ؟

مرد گفت : بی آن که کهن سال باشد ( یعنی با این که جوان است ) چهره اش بی طراوت است .

گفت: ای زن! آیا دوست داری دیگر بار چهره ات پر طراوت شود؟

زن گفت : آری .

به او گفت : چون غذا می خوری از سیر شدن حذر کن ! زیرا اگر غذا بر سینه سنگینی کند و از اندازه افزون شود طراوت چهره را از میان می برد .

آن زن چنان کرد و دیگر بار چهره اش طراوت یافت .     ( دانش نامه احادیث پزشکی / صفحه 361 ،به نقل از  علل الشرایع صفحه 497 حدیث 1 )

ج : طول عمر

لقمان علیه السلام : اگر خوراک انسان اندک باشد زیاد زنده می ماند .    ( دانش نامه احادیث پزشکی / صفحه 361 ،به نقل از  المواعظ العددیه صفحه 71)

   اقول : اسلام دین جامعی است و فقط دستورات دین اسلام بر پایه نماز و روزه و مسائل عبادی بنا نشده است ؛ بلکه در تمام مسائلی که به درد انسان در زندگی دنیا و آخرت می خورد نظر دارد و دستوراتش برای سعادت دنیا و آخرت انسان است نه فقط بُعد معنوی را مَدّ نظر داشته باشد . هرچند اسلام می گوید اگر در مسائل دنیا هم میخواهی وارد شوی با نیت تقرب به خدا وارد شو تا همان امر دنیوی برای تو کمال معنوی به همراه بیاورد و به عبارت دیگر طبق فرمایش حضرت رسول اکرم  صلی الله علیه و آله که فرمود : دنیا را مزرعه برای آخرتت قرار بده . باید در دنیا زیرکانه عمل کرد و از کوچکترین بذر محصول بزرگ معنوی برداشت کرد .  

  یکی از مسائلی که در اسلام مورد توجه قرار گرفته است مسئله طب است که  بعضی از روایات در این زمینه را بیان کردیم . در قرآن در آیه 29 سوره اعراف خداوند خطاب به بنی آدم میکند که : يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِين . ای بنی آدم در هنگام رفتن به مسجد بهترین لباس ها را بپوشید و بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید . که قسمت آخر آیه اشاره به مسئله تعادل در خوردن غذا دارد .

و در سبب نزول قول او (كُلُوا وَ اشْرَبُوا) تا آخر گفته‏اند كه عادت بنى عامر از اهل مكه چنان بود كه در ايام حج خود طعام نمى‏خوردند مگر قوت لا يموت و طعام چرب اصلا نمى‏خوردند و اين را سبب تعظيم حج مى‏شمردند پس گفتند مسلمانان كه ما سزاوارتريم باين فعل پس اين آيه نازل شد.
على بن الحسين فرمده اند كه :خداى تعالى تمام طب را در نصف يك آيت جمع كرده است و آن قول اوست (كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا)
 بعد از اين گفت كه از پيغمبر شما چيزى در علم طب مروى نيست على بن حسين گفت پيغمبر ما جمع كرده است علم طب را در كلمه‏اى و اين قول اوست (المعدة بيت الداء و الحمية رأس كل دواء و اعط كل بدن ما عودته) پس بختيشوع گفت كه كتاب شما و پيغمبر شما از براى جالينوس طبى نگذاشته‏اند.   (آیات الاحکام جرجانی ج 1 صفحه 142)

 

زیر مجموعه ها