دليل دوم بحث از دين : جلب منافع احتمالي
بسم اللـه الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين و صلي اللـه علي سيدنا محمد و آله الطاهرين و لعنة اللـه علي اعدائهم اجمعين من الان الي قيام يوم الدين
قبل از ورود به بحث لازم است نكته اي را تذكر بدهم و آن اينكه قبل از مطالعه اين دليل دوم خوانندگان محترم بايد دليل اول را با دقت لازم مطالعه كرده باشند زيرا اين دليل با توجه به مطالبي است كه در آن دليل اول ( دفع ضرر محتمل ) بيان شد ، مي باشد و به جهت اينكه موجب اطاله كلام نباشد ديگر آنچه را آنجا گفته بوديم تكرار نكرديم
دليل دوم بحث از دين : جلب منافع احتمالي
اين دليل به همان دليل دفع ضرر محتمل بر مي گردد با اين تفاوت كه در دليل اول بحث دفع ضرر و زيان بود ولي در اينجا بحث جلب منافع احتمالي است همانطور كه در آنجا به خاطر قوي بودن محتمل انسان را به بحث مي كشاند به خاطر ضرر محتمل قوي ، در اينجا هم به خاطر نفع محتمل چون محتمل يعني آن نفع احتمالي قوي است انسان براي اينكه احتمال منفعة قوي داده است مي آيد از دين بحث مي كند.
نفع هايي كه انبياء بيان مي كردند منفعت هايي است كه هيچ انسان عاقلي راحت از كنار ان نمي گذرد چون وعده هايشان مواردي از قبيل : ابديّت و بي نهايت بودن آخرت و خلود در نعمتهاي بي نهايت الهي مي باشد.
خلاصه مطلب:
1-با تفكر و با وجود انبياء احتمال يك سري منافع داده مي شود. ( اين قسمت را مفصلا در دفع ضرر محتمل بيان كرديم فقط لازم است به جاي دفع ضرر محتمل جلب منافع محتمل قرار بدهيد. )
2-اگر كسي بخواهد آن منافع عائدش شود ، بايد يك بحث كلي از دين داشته باشد تا درنهايت بفهمد كه چنين مبشّرات و وعده هايي صحيح است يا نه؟
نتيجه : منافع مترتب بر اعتقاد پيدا كردن است ولي قبل از اعتقاد بايد شناخت پيدا كرد و آمد بحث كرد تا نفيا يا اثباتا شناخت كه همين بحث از دين است و ثبت المطلوب
وما در مقدمه اين بحث گفتيم كه ما با اين ادله نميخواهيم كسي را ملتزم به اين وعده ها و عذابها و در كل اين عقايد بنماييم بلكه فقط در اين حد ميخواهيم افراد را ملتزم به بحث از دين بنماييم و آنها را به بحث از دين بكشانيم فقط صرف همين كه بيايند بحث كنند تا بعد مشخص كنيم كه كدام عقيده و مسلك صحيح است
ان شاء اللـه در مباحث آينده مطالب و ادله ديگري را خدمت عزيزان بيان خواهيم كرد
وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين و الصلاة علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين
28 جمادي الثاني 1433