ملاقات امام زمان واسطه برای لقاءالله
لقاء امام زمان عليه السّلام را براى كشف ولايت و لقاء خدا بايد خواست
مجالس و محافل توسّل به حضرت ولىّ عصر بسيار خوب است؛ ولى توسّلى كه مطلوب و منظور از آن حقّ باشد؛ وصول به حقّ باشد؛ رفع حجب ظلمانى و نورانى باشد؛ كشف حقيقت ولايت و توحيد باشد؛ حصول عرفان إلهى و فنآء در ذات اقدس او باشد. اين مطلوب و پسنديده است. و لذا انتظار فرج كه حتّى در زمان خود أئمّه عَليْهم السّلام از بزرگترين و با فضيلتترين اعمال محسوب مىشده است. همين بوده است.
توسّل به حقيقت ولايت آن حضرت براى كشف حجابهاى طريق، از افضل اعمال است؛ زيرا توحيد حقّ از افضل اعمال است. و انتظار ظهور خارجى آن حضرت نيز بواسطه مقدّميّت بر ظهور باطنى و كشف ولايت آن حضرت همچنين مفيد است؛ و انتظار ظهور خارجى بر اين أصل محبوب و پسنديده است.
و امّا چنانچه فقطّ دنبال ظهور خارجى باشيم، بدون منظور و محتواى از آن حقيقت؛ در اين صورت آن حضرت را به ثَمَنِ بَخْسى فروختهايم؛ و در نتيجه خود ضرر بسيارى ديدهايم؛ زيرا مراد و مقصود، تشرّف به حضور طبيعى نيست؛ و گرنه بسيارى از افراد مردم در زمان حضور امامان به حضورشان مىرسيدهاند؛ و با آنها تكلّم و گفتگو داشتهاند؛ ولى از حقيقتشان بى بهره بودهاند. اگر ما در مجالس توسّل، و يا در خلوت به اشتياق لقاى او بوده باشيم؛ و خداوند ما را هم نصيب فرمايد، اگر در دلمان منظور و مقصود، لقاى خدا و حقيقت ولايت نباشد، در اين صورت به همان نحوى به خدمتش مشرّف مىگرديم كه مردم در زمان حضور امامان به خدمتشان مشرّف مىشدهاند؛ و اين غَبْنى است و ضررى است بزرگ كه با جِدّ و جَهد و با كَدّ و سعى ما به محضرش شرفياب شويم، و مقصدى والاتر و بالاتر از ديدار ظاهرى نداشته باشيم- كه در حقيقت اين ديدار براى رفع شكّ و شبهه از وجود آن حضرت و طول عمر است- يا آن حضرت را براى حوائج مادّيّه و يا رفع گرفتاريهاى شخصى و يا عمومى استخدام كنيم؛ اين امرى است كه بدون زحمت توسّل براى همه افراد زمان حضور امامان عليهم السَّلام حاصل بوده است.
ولى آنچه حقّاً ذى قيمت است، تشرّف به حقيقت و وصول به واقعيّت آنحضرت است، اشتياق به ديدار و لقاى اوست از جهت آيتيّت حضرت حقّ سبحانه و تعالى؛ اين مهمّ است؛ و اين از افضل اعمال است؛ و چنين انتظار فرجى زنده كننده دلها و راحت بخش روان هاست رَزَقَنَا اللَهُ وَ ايَّاكُمْ إنْشَاءَ اللَهُ بِمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ.
دانستن زمان ظهور خارجى براى ما چه قيمتى دارد؟ و لذا در اخبار از تفحُّص و تجسُّس در اين گونه امور نهى شده است.
شما فرض كنيد: ما با علم جَفْر و رَمْل صحيح به دست آورديم كه ظهور آن حضرت در يك سال و دو ماه و سه روز ديگر خواهد بود. در اين صورت چه مىكنيم؟ وظيفه ما چيست؟ وظيفه ما تهذيب و تزكيه و آماده كردن نفس امارّه است براى قبول و فداكارى و ايثار.
ما هميشه مأمور بدين امور هستيم؛ و پيوسته بايد در صدد تهذيب و تزكيه نفس و تطهير خاطر برآئيم؛ چه ظهور آن حضرت در فلان وقت، مشخّص باشد و يا نباشد؛ و اگر در صدد برآمديم موفّق به لقاى حقيقى او خواهيم شد؛ و اگر در صدد نبوديم، لقاى بدن عنصرى و مادّى آن حضرت براى ما اثر بسيارى نخواهد داشت؛ و از اين لقآء هم طَرْفى نخواهيم بست.
فلهذا مىبينيم بسيارى از افرادى كه اربعينها در مسجد سَهْلَه و يا در مسجد كوفه و يا بعضى از اماكن متبرّكه ديگر براى زيارت آن حضرت مقيم بوده، و به زيارت هم نائل شدهاند، چيز مهمّى از آن زيارت عائدشان نشده است.
و آنچه از همه ذكرش لازمتر است، آن است كه: ظهور خارجى و عمومى آن حضرت هنوز واقع نشده است؛ و منوط و مربوط به اسباب و علائمى است كه بايد تحقّق پذيرد؛ ولى ظهور شخصى و باطنى براى افراد ممكن است؛ و به عبارت ديگر: راه وصول و تشرّف به خدمتش براى همه باز است، غاية الأمر نياز به تهذيب اخلاق و تزكيه نفس دارد.
هر كس امروز در صدد لقاى خدا باشد، و در راه مقصود به مجاهده پردازد؛ بدون شكّ ظهور شخصى و باطنى آن حضرت براى او خواهد شد؛ زيرا لقاى حضرت حقّ بدون لقاى آيتى و مرءآتى آن حضرت صورت نپذيرد
امام شناسى، ج5، ص: 190 الی 192
- توضیحات
- سیره و فضائل
- 13 تیر 1391
- حجة الاسلام شیخ محمد کمالی
- 5157