چرا نام ائمه عليهم السلام در قرآن صریحاً بیان نشده است؟
سؤال: چرا نام ائمه عليهم السلام در قرآن صریحاً بیان نشده است؟
جواب سوال:
1- بیان کلیات احکام و معارف دین در قرآن
در قرآن كريم كليات احكام و معارف آمده است ؛ ولي تفصيل و تشريح آن را به عهدۀ نبي مكرم اسلام صلي الله عليه وآله وسلم گذاشته شده است ؛ چنانچه خداوند در قرآن كريم ميفرمايد :
وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ . النحل / 44 .
و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم ، تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى ، و اميد كه آنان بينديشند .
2- شباهت نام باعث انکار مخالفین می شد
با توجّه به اين كه «على» فقط نام حضرت اميرالمؤمنين (ع)نبوده، همان گونه كه «ابوطالب» تنها كنيه پدر بزرگوارش نبوده است، بلكه نام و كنيه افراد متعدّدى در ميان عرب «على» و «ابوطالب» بوده، بنابراين اگر نام «على» صريحاً هم در قرآن ذكر مى شد، باز هم كسانى كه نمى خواستند اين حقيقت را بپذيرند بهانه اى داشتند و آن را بر «على» ديگرى تطبيق مى كردند. چون دیوار انکار بلند است بدين جهت بهتر همان است كه با ارائه ويژگى ها و صفات ممتاز و منحصر به فرد حضرت اميرالمؤمنين (ع) به معرّفى او پرداخته شود، تا قابل تطبيق بر هيچ كس، جز وجود مقدّس آن حضرت نباشد لهذا خداوند در قرآن مجيد، اين راه را انتخاب كرده و با ذكر فضايل خاصّ آن حضرت، در آياتى از قرآن مجيد، او را به عنوان ولىّ مؤمنان و جانشين بلافصل پيامبر (ص) معرّفى كرده است، هر چند كسانى كه در قلبشان مرض و انحراف وجود دارد، اين آيات را به گونه ديگر تفسير مى كنند. یکی دیگر از جاهایی که به خاطر شباهت نام ، مخالفین منکر شده اند روایت انا مدینة العلم وعلی بابها می باشد که علی را به معنای بلند مرتبه و به صورت مشتق معنا کرده اند در حالی که با توجه به روایات در کتب صحیحه اهل سنت ، این علی ، عَلَم و نام امیرالمومنین علیه السلام است.
3- یاد کردن خداوند از ائمه در قرآن با بیان صفات و فضائل اختصاصی آنها
در كتاب الهی آیههایی درباره اهلبیت نازل شده كه همانند تصریح به نام آنان و بهتر از تصریح است، چنانچه خداوند در قرآن می فرماید:
إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون . مائده/ 55
ولیّ و سرپرست شما تنها خداوند و پیامبرش و افراد مؤمن هستند، افراد مؤمنی كه نماز برپای داشته و در حال ركوع زكات میدهند."
دانشمندان شیعه واهلسنت نقل كردهاند كه تنها كسی كه در حال ركوع انگشتر خود را به فقیر داد، حضرت علیبود.(در مورد اثبات این آیه در شأن امیرالمومنین علیه السلام و رفع شبهات اهل سنت به امام شناسى، ج5، ص: 199 درس هفتاد و دوّم تا هفتاد و پنجم مراجعه فرمایید )
در نتیجه تفاوتی نداشت كه خداوند متعال بفرماید: "سرپرست شما خداوند و رسولش و حضرت علی هستند،یا اینكه صفاتی را نقل كند كه منحصر به فرد است و تنها بر حضرت علیمنطبق است." كسی كه به دنبال حقیقت باشد، از هر دو گفتار یك مطلب را میفهمد .
4- ذکر نام ائمه معصومین علیهم السلام در قرآن باعث تحریف و دستبرد منافقین در قرآن می شد.
اگر نام ائمه معصومین علیهمالسلام به صراحت در قرآن مى آمد ، به علت دشمنى با آن حضرت و محو و حذف نام ایشان از قرآن ، در قرآن دست مى بردند در حالی که قرآن باید تحت هر شرایطی از تحریف مصون بماند زیرا عدم تحریف از معجزات قرآن می باشد ،چنان که تا مدتى تدوین احادیث پیامبراکرم(ص) را به همین منظور ممنوع کردند و بعد خلیفه اوّل و دوم که صدها روایت از پیامبر(ص) را جمع آورى کرده و همه را سوزاندند ، بعید نبود که جهت مطامع دنیایى خود ، بسیارى از آیات قرآن را نیز بسوزانند ; افزون بر آنچه گذشت. ولى در صورتى که با ذکر اوصاف گفته شود جانشین پیامبر کیست ، دیگر افراد نااهل دست به تحریف آیات قرآن نزده ، ولایت امیرمؤمنان على(علیه السلام)نیز براى حقیقت جویان روشن مى شود .
5- ذکر نشدن نام افراد در قرآن دلیل بر مرجوحیت و عدم افضلیت نیست
در توضیح این مطلب باید بگوییم که : مثلا نام حضرت آسیه و مریم که در قرآن آمده است دلیل بر برتر بودن آنها بر حضرت زهرا سلام الله علیها نیست چرا که خود اهل سنت هم معتقدند که همانطور که در صحیح بخاری و مسلم به کرات دیده می شود حضرت فاطمه سرور زنان اهل بهشت است. (صحيح بخاري ج 4 ص 209 کتاب بدئ الخلق) یا اینکه ایشان سیدة النساء العالمین من الاولین و الآخرین است و حضرت زهرا مقامی بالاتر از آنها دارد لذاست که وقتی سوره کوثر در شان ایشان نازل می شود نامی از این بانوی عالمین آورده نمی شود
- توضیحات
- امامت
- 20 تیر 1392
- حجة الاسلام شیخ محمد کمالی
- 5925