فایده های ظاهری کم خوری
الف: سلامت تن
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : مادر همه داروها ، کم خوری است . ( دانش نامه احادیث پزشکی / صفحه 360 ،به نقل از المواعظ العددیه صفحه 213 )
امام علی علیه السلام :کم خوری مانع بسیاری از بیماری های جسم می شود .( دانش نامه احادیث پزشکی / صفحه 360،به نقل از غرر الحکم حدیث 6768)
امام علی علیه السلام : هر کس خوراکش کم باشد دردهایش نیز کم است . (دانش نامه احادیث پزشکی / صفحه 360، به نقل از غرر الحکم حدیث 8409)
امام علی علیه السلام : سلامت تن از کمی غذا و کمی آب است . (دانش نامه احادیث پزشکی / صفحه 360 ، به نقل از تحف العقول صفحه 172)
ب: شادمانی چهره
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : برادرم عیسی ، از شهری گذر کرد که در آن ، مرد و زنی به یکدیگر فریاد می کشیدند . پرسید: شما را چه شده است ؟ مرد گفت : ای پیامبر خدا ! این ، زن من است و او را مشکلی نیست . زنی درستکار است ؛ اما دوست دارم از او جدا شوم .
گفت : به هر حال به من بگوی که او را چه می شود ؟
مرد گفت : بی آن که کهن سال باشد ( یعنی با این که جوان است ) چهره اش بی طراوت است .
گفت: ای زن! آیا دوست داری دیگر بار چهره ات پر طراوت شود؟
زن گفت : آری .
به او گفت : چون غذا می خوری از سیر شدن حذر کن ! زیرا اگر غذا بر سینه سنگینی کند و از اندازه افزون شود طراوت چهره را از میان می برد .
آن زن چنان کرد و دیگر بار چهره اش طراوت یافت . ( دانش نامه احادیث پزشکی / صفحه 361 ،به نقل از علل الشرایع صفحه 497 حدیث 1 )
ج : طول عمر
لقمان علیه السلام : اگر خوراک انسان اندک باشد زیاد زنده می ماند . ( دانش نامه احادیث پزشکی / صفحه 361 ،به نقل از المواعظ العددیه صفحه 71)
اقول : اسلام دین جامعی است و فقط دستورات دین اسلام بر پایه نماز و روزه و مسائل عبادی بنا نشده است ؛ بلکه در تمام مسائلی که به درد انسان در زندگی دنیا و آخرت می خورد نظر دارد و دستوراتش برای سعادت دنیا و آخرت انسان است نه فقط بُعد معنوی را مَدّ نظر داشته باشد . هرچند اسلام می گوید اگر در مسائل دنیا هم میخواهی وارد شوی با نیت تقرب به خدا وارد شو تا همان امر دنیوی برای تو کمال معنوی به همراه بیاورد و به عبارت دیگر طبق فرمایش حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله که فرمود : دنیا را مزرعه برای آخرتت قرار بده . باید در دنیا زیرکانه عمل کرد و از کوچکترین بذر محصول بزرگ معنوی برداشت کرد .
یکی از مسائلی که در اسلام مورد توجه قرار گرفته است مسئله طب است که بعضی از روایات در این زمینه را بیان کردیم . در قرآن در آیه 29 سوره اعراف خداوند خطاب به بنی آدم میکند که : يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِين . ای بنی آدم در هنگام رفتن به مسجد بهترین لباس ها را بپوشید و بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید . که قسمت آخر آیه اشاره به مسئله تعادل در خوردن غذا دارد .
و در سبب نزول قول او (كُلُوا وَ اشْرَبُوا) تا آخر گفتهاند كه عادت بنى عامر از اهل مكه چنان بود كه در ايام حج خود طعام نمىخوردند مگر قوت لا يموت و طعام چرب اصلا نمىخوردند و اين را سبب تعظيم حج مىشمردند پس گفتند مسلمانان كه ما سزاوارتريم باين فعل پس اين آيه نازل شد.
على بن الحسين فرمده اند كه :خداى تعالى تمام طب را در نصف يك آيت جمع كرده است و آن قول اوست (كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا)
بعد از اين گفت كه از پيغمبر شما چيزى در علم طب مروى نيست على بن حسين گفت پيغمبر ما جمع كرده است علم طب را در كلمهاى و اين قول اوست (المعدة بيت الداء و الحمية رأس كل دواء و اعط كل بدن ما عودته) پس بختيشوع گفت كه كتاب شما و پيغمبر شما از براى جالينوس طبى نگذاشتهاند. (آیات الاحکام جرجانی ج 1 صفحه 142)
- توضیحات
- طب اسلامی
- 30 تیر 1392
- حجة الاسلام شیخ امیر حسین کیانی
- 6444