اباعبدالله الحسین علیه السلام :
قَالَ : أُنْشُدُكُمُ اللَّهَ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) نَصَبَهُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍ‏ فَنَادَى لَهُ بِالْوَلَايَةِ وَ قَالَ لِيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ قَالُوا : اللَّهُمَّ نَعَم‏
--------------------------------
من با سوگند به خدا از شما می پرسم : آیا می دانید که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم او (امیرالمؤمنین علی بن أبی طالب پدرم) را در روز غدیر خمّ نصب نمود و ندای ولایت او را در داد و گفت : واجب است که حضّار ، این مطالب را برای غائبین بازگو کنند؟ گفتند : بار پروردگارا ! آری !

ورود کاربران

غديريه آية الله العظمى شيخ محمد حسين غروى‏

غديريه آيه الله العظمى شيخ محمد حسين غروى‏

غديريه آية الله العظمى شيخ محمد حسين غروى‏

باده  بـده  سـاقـيا ولــــــــى  زخم   غدير                       چـنــگ بـزن مطربا   ولــــى  به ياد امير
تو نيز اى چرخ پيـر بيـــــــــا ز بـالا بـه زيـر                        داد  مسرت  بده  ساغر  عشرت  بگير
بلبـل طبعـم چنـان قافيــــه پرداز شــــــد                        كه زهره درآسمان به نغمه دمسازشد
محيـط كـون و مكـان دائـــره ساز شـــــد                        ســرور   روحــانيان   هو   العلى الكبير
نسيم رحمت وزيد، دهــــــر كهن شـــــد                        جوان نهال حكمت دميد پر زگل ارغوان‏

غدیریه

دلم مست شراب الغدیر است

سراپایم کتاب الغدیر است

الا ساقی سر و جانم فدایت

تمام هست خود ریزم به پایت

نجات از بند و دام هستیم ده

ز مینای ولایت مستیم ده

چنان برگیر با یک جرعه هوشم

که چون خم در غدیر خم بجوشم

دل از کف داده ما اُنزلم کن

زاکملت لکم دین کاملم کن

بده جامم که عیدی دل پذیر است

نه نوروز است این عید غدیر است

وجودم مست از جام تولاست

دلم دریایی از نور تجلاست

بیا تا مدح مولا را بگوییم

به صحرای غدیر خم بپوییم

خطبه امام مجتبى عليه السّلام در حضور معاويه و اشاره به غدير

خطبه امام حسن مجتبى عليه السّلام در حضور معاويه و اشاره به غدير

و نيز شيخ در «امالى» از ابى عمير زاذان، در خطبه‏اى كه حضرت امام حسن عليه السلام در ميان مردم در حضور معاوية ايراد كردند بيان مى‏كند كه حضرت در آن خطبه، فضل و شرف پدرشان، و سوابق او را در اسلام، و آنچه را كه از تصريحات و نصوص رسول اكرم صلى الله عليه و آله درباره او ذكر كرده‏اند همه را بيان مى‏كنند تا اينكه در اين خطبه مى‏فرمايد: ف قد تركت بنو اسرائيل هارون و هم يعلمون انه خليفة موسى فيهم و اتبعوا السامرى، و قد تركت هذه الامة ابى و بايعوا غيره و قد سمعوا رسول الله صلى الله عليه و آله يقول له: انت منى بمنزلة هارون من موسى الا النبوة. و قد راوا رسول الله صلى الله عليه و آله نصب ابى يوم غدير خم و امرهم ان يبلغ الشاهد منهم الغائب.[1]

 «بنى اسرائيل نيز هارون را ترك كردند با آنكه مى‏دانستند او جانشين حضرت موسى است در ميان آنها، و از سامرى پيروى كردند. و اين امت پدر مرا ترك كردند و با غير او بيعت كردند در حاليكه از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيده بودند كه به او مى‏فرمود: منزله تو نسبت به من منزله هارون است نسبت به موسى به استثناء نبوت. و آنها رسول خدا صلى الله عليه و آله را ديده بودند كه در روز غدير خم پدرم را به ولايت نصب نمود و مردم را امر كرد كه حاضران از ايشان به غائبان برسانند».

و نيز در «امالى» همين مضمون از خطبه حضرت امام حسن را با الفاظى ديگر و با سندى ديگر از عبد الرحمن بن كثير، از جعفر بن محمد، از پدرش، از جدش: على بن الحسين عليه السلام روايت مى‏كند.[2]

 امام شناسى، ج‏7، ص: 200



[1] «غاية المرام» ص 96، حديث سى و پنجم. و «أمالى شيخ» ج 2، ص 172 و ص 173.

[2] «غاية المرام» ص 96، حديث سى و ششم.

استدلالی پیرامون غدیر و دیگر سنت ها

1- عيد مصدر است به معناي عود کردن و برگشتن . (کتاب المنجد)خوب حالا و قتي مي گويم عيد قربان : يعني برگشتن به واقعه حضرت ابراهيم و اسماعيل عليهما السلام . ووقتي مي گوييم عيد غدير : يعني برگشتن به واقعه 18 ذي الحجه و امامت حضرت علي عليه السلام . به همين جهت به يمن مبارک بودن اين روزها جشن گرفته و شادي مي کنيم . حالا مي گوييم عيد نوروز : يعني بر گشتن به تاريخي که اين واقعه شکل گرفته . يعني برگشتن به بت پرستي اصحاب رس و قتل پيامبر خدا ( الميزان جلد 15 ص312) آيا به يمن کشته شدن پيامبر خدا به دست اهالي نوروز و بت پرستان بايد جشن گرفت ؟؟؟

 2-پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم فرمودند : يوم الغدير افضل اعياد امتي . روز غدير بزرگترين عيد امت من است . (مراجعه به خطابه غدير که به کرّات مشاهده مي شود .) 

بناء اسلام بر سال و ماه قمری و رسمی دانستن غدیر به عنوان عید

مبحث سال و ماه قمری و افضلیت عید غدیر خم


بناء اسلام بر سال و ماه قمری و رسمی دانستن غدیر خم به عنوان عید است

(بحث قرآنی-روایی-تاریخی-عقلی) 

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

وَصَلَّی اللهُ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلهِ الطّاهِرِین وَ لَعنَةُ الله عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعین 

وَ لاحَولَ وَلاقُوَّةَ اِلّا بِالله العَلی العَظیم

مبحث قرآنی :

1-    * و عاداً و ثموداً و اَصحب الرّسّ و قروناً بین ذلک کثیرا *(سوره فرقان آیه 38)

ترجمه : و نیز قوم عاد و ثمود و اصحاب رَسّ و طوایف دیگر بین اینها را به کیفرشان هلاک کردیم.

تفسیر کلمه رس (المیزان جلد 15- صفحه 312) : در کتاب عیون الاخبارالرضا از ابا صلت هروی از حضرت رضا (ع) روایت کرده که امیرالمومنین (ع) در حدیثی طولانی که راجع به داستان اصحاب رس است فرمود :

نامه ای به پدر و فراموشی غدیر

 

 آورده اند روزی ابی بکر (خلیفه اول) در نامه ای به پدرش نوشت :

((که ای پدر اکنون که من بعد از پیامبر خلیفه مسلمین شده ام خوب است توام با من بیعت کنی ومرا زین پس خلیفه خود بدانی))

غديريه آية الله العظمى شيخ محمد حسين غروى‏

غديريه آيه الله العظمى شيخ محمد حسين غروى‏

غديريه آية الله العظمى شيخ محمد حسين غروى‏

باده  بـده  سـاقـيا ولــــــــى  زخم   غدير                       چـنــگ بـزن مطربا   ولــــى  به ياد امير
تو نيز اى چرخ پيـر بيـــــــــا ز بـالا بـه زيـر                        داد  مسرت  بده  ساغر  عشرت  بگير
بلبـل طبعـم چنـان قافيــــه پرداز شــــــد                        كه زهره درآسمان به نغمه دمسازشد
محيـط كـون و مكـان دائـــره ساز شـــــد                        ســرور   روحــانيان   هو   العلى الكبير
نسيم رحمت وزيد، دهــــــر كهن شـــــد                        جوان نهال حكمت دميد پر زگل ارغوان‏

غدیریه

دلم مست شراب الغدیر است

سراپایم کتاب الغدیر است

الا ساقی سر و جانم فدایت

تمام هست خود ریزم به پایت

نجات از بند و دام هستیم ده

ز مینای ولایت مستیم ده

چنان برگیر با یک جرعه هوشم

که چون خم در غدیر خم بجوشم

دل از کف داده ما اُنزلم کن

زاکملت لکم دین کاملم کن

بده جامم که عیدی دل پذیر است

نه نوروز است این عید غدیر است

وجودم مست از جام تولاست

دلم دریایی از نور تجلاست

بیا تا مدح مولا را بگوییم

به صحرای غدیر خم بپوییم

خطبه امام مجتبى عليه السّلام در حضور معاويه و اشاره به غدير

خطبه امام حسن مجتبى عليه السّلام در حضور معاويه و اشاره به غدير

و نيز شيخ در «امالى» از ابى عمير زاذان، در خطبه‏اى كه حضرت امام حسن عليه السلام در ميان مردم در حضور معاوية ايراد كردند بيان مى‏كند كه حضرت در آن خطبه، فضل و شرف پدرشان، و سوابق او را در اسلام، و آنچه را كه از تصريحات و نصوص رسول اكرم صلى الله عليه و آله درباره او ذكر كرده‏اند همه را بيان مى‏كنند تا اينكه در اين خطبه مى‏فرمايد: ف قد تركت بنو اسرائيل هارون و هم يعلمون انه خليفة موسى فيهم و اتبعوا السامرى، و قد تركت هذه الامة ابى و بايعوا غيره و قد سمعوا رسول الله صلى الله عليه و آله يقول له: انت منى بمنزلة هارون من موسى الا النبوة. و قد راوا رسول الله صلى الله عليه و آله نصب ابى يوم غدير خم و امرهم ان يبلغ الشاهد منهم الغائب.[1]

 «بنى اسرائيل نيز هارون را ترك كردند با آنكه مى‏دانستند او جانشين حضرت موسى است در ميان آنها، و از سامرى پيروى كردند. و اين امت پدر مرا ترك كردند و با غير او بيعت كردند در حاليكه از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيده بودند كه به او مى‏فرمود: منزله تو نسبت به من منزله هارون است نسبت به موسى به استثناء نبوت. و آنها رسول خدا صلى الله عليه و آله را ديده بودند كه در روز غدير خم پدرم را به ولايت نصب نمود و مردم را امر كرد كه حاضران از ايشان به غائبان برسانند».

و نيز در «امالى» همين مضمون از خطبه حضرت امام حسن را با الفاظى ديگر و با سندى ديگر از عبد الرحمن بن كثير، از جعفر بن محمد، از پدرش، از جدش: على بن الحسين عليه السلام روايت مى‏كند.[2]

 امام شناسى، ج‏7، ص: 200



[1] «غاية المرام» ص 96، حديث سى و پنجم. و «أمالى شيخ» ج 2، ص 172 و ص 173.

[2] «غاية المرام» ص 96، حديث سى و ششم.

استدلالی پیرامون غدیر و دیگر سنت ها

1- عيد مصدر است به معناي عود کردن و برگشتن . (کتاب المنجد)خوب حالا و قتي مي گويم عيد قربان : يعني برگشتن به واقعه حضرت ابراهيم و اسماعيل عليهما السلام . ووقتي مي گوييم عيد غدير : يعني برگشتن به واقعه 18 ذي الحجه و امامت حضرت علي عليه السلام . به همين جهت به يمن مبارک بودن اين روزها جشن گرفته و شادي مي کنيم . حالا مي گوييم عيد نوروز : يعني بر گشتن به تاريخي که اين واقعه شکل گرفته . يعني برگشتن به بت پرستي اصحاب رس و قتل پيامبر خدا ( الميزان جلد 15 ص312) آيا به يمن کشته شدن پيامبر خدا به دست اهالي نوروز و بت پرستان بايد جشن گرفت ؟؟؟

 2-پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم فرمودند : يوم الغدير افضل اعياد امتي . روز غدير بزرگترين عيد امت من است . (مراجعه به خطابه غدير که به کرّات مشاهده مي شود .) 

بناء اسلام بر سال و ماه قمری و رسمی دانستن غدیر به عنوان عید

مبحث سال و ماه قمری و افضلیت عید غدیر خم


بناء اسلام بر سال و ماه قمری و رسمی دانستن غدیر خم به عنوان عید است

(بحث قرآنی-روایی-تاریخی-عقلی) 

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

وَصَلَّی اللهُ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلهِ الطّاهِرِین وَ لَعنَةُ الله عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعین 

وَ لاحَولَ وَلاقُوَّةَ اِلّا بِالله العَلی العَظیم

مبحث قرآنی :

1-    * و عاداً و ثموداً و اَصحب الرّسّ و قروناً بین ذلک کثیرا *(سوره فرقان آیه 38)

ترجمه : و نیز قوم عاد و ثمود و اصحاب رَسّ و طوایف دیگر بین اینها را به کیفرشان هلاک کردیم.

تفسیر کلمه رس (المیزان جلد 15- صفحه 312) : در کتاب عیون الاخبارالرضا از ابا صلت هروی از حضرت رضا (ع) روایت کرده که امیرالمومنین (ع) در حدیثی طولانی که راجع به داستان اصحاب رس است فرمود :

نامه ای به پدر و فراموشی غدیر

 

 آورده اند روزی ابی بکر (خلیفه اول) در نامه ای به پدرش نوشت :

((که ای پدر اکنون که من بعد از پیامبر خلیفه مسلمین شده ام خوب است توام با من بیعت کنی ومرا زین پس خلیفه خود بدانی))