اباعبدالله الحسین علیه السلام :
قَالَ : أُنْشُدُكُمُ اللَّهَ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) نَصَبَهُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍ‏ فَنَادَى لَهُ بِالْوَلَايَةِ وَ قَالَ لِيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ قَالُوا : اللَّهُمَّ نَعَم‏
--------------------------------
من با سوگند به خدا از شما می پرسم : آیا می دانید که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم او (امیرالمؤمنین علی بن أبی طالب پدرم) را در روز غدیر خمّ نصب نمود و ندای ولایت او را در داد و گفت : واجب است که حضّار ، این مطالب را برای غائبین بازگو کنند؟ گفتند : بار پروردگارا ! آری !
    • اسلام شناسی (2)

        أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوة علی سیدنا محمد و آله...

    • اسلام شناسی (1)

      أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوة علی سیدنا محمد و آله...

    • چرا اسلام؟ (2)

      چرا اسلام؟ سؤال بعدی که در مقاله قبل به آن اشاره شد، معنای ناسخيّت اسلام و عدم قبول تمسّک به ديگر...

    • چرا اسلام؟ (1)

      چرا اسلام در مقاله قبل به ضرورت دين در زندگی انسان اشاره کرديم و بيان شد که دين به عنوان تعيين کننده...

    • رابطه ي اسلام و ايمان

      سماعة بن مهران : از امام عليه السلام دربارۀ اسلام و ايمان سؤال كردم حضرت فرمود : مثلش را...

    • اجمالى از تاريخ اديان‏ و دین اسلام...

      اجمالى از تاريخ اديان‏ مطمئن‏ترين راه در تحقيق اجمالى تاريخ پيدايش اديان كه از نظر دينى مى‏توان به‏ آن...

    • پيام و نامه معاويه به امير المؤمنين عليه...

      پيام و نامه معاويه به امير المؤمنين عليه السّلام‏ سليم مى‏گويد: در حالى كه ما همراه امير...

    • عبرت از گذشتگان

         از آنچه به گردنكشان پيش از شما از عذاب خدا و دشواريها و حوادث و كيفرهاى او رسيد عبرت...

    • قبر تو مستور ماند

      قبر تو مستور ماند! اي حرم خاص خداوندگار دست خداوند، ترا پرده‏ دار اُمِّ اَب و، بضعه ‏ي خير الانام مادر دو رهبر صلح...

    • مادر نمي ‏ماند

          مادر نمي ‏ماند! چرا مادر نماز خويش را بنشسته مي‏خواند؟! ز فضه راز آن پرسيدم و، گويا نمي‏داند! نفَس از سينه‏اش آيد به سختي، گشته...

    • طلب مرگ(حضرت زهرا)

        طلب مرگ! آنکه قدش، فلک از غصه دو تا کرد، منم آنکه با قامت خم، ناله به پا کرد، منم آنکه بين در و ديوار، ز بي‏ياري...

    • پرستار و بيمار(حضرت زهرا)...

        پرستار و بيمار! به بستر، فاطمه افتاده و مولا پرستارش ببين حال پرستار و مپرس احوال بيمارش کسي از آشنايان هم به ديدارش...

ورود کاربران

جزای انکار ولایت در عید غدیر

منکرانتخاب علی بن ابی طالب علیه السلام به عنوان جانشین بلافصل پیامبردرغدیر = کافر

     ابو الفتوح رازى در تفسيرش گويد: ابو اسحاق ثعلبى مفسر امام اصحاب حديث در كتاب تفسير خود كه آن را «كشف و بيان» نام گذارده است ، آورده است كه از سفيان بن عيينة درباره شان نزول آيه سال سائل بعذاب واقع [1] سؤال كردند، كه درباره چه كسى نازل شده است؟!

سفيان به شخص سائل گفت: از مسئله‏اى پرسش كردى كه قبل از تو هيچكس از من آن را نپرسيده است!

    روايت كرد براى من پدرم، [2] از ابو جعفر: محمد بن على، از پدرانش- صلوات الله عليهم- كه چون رسول خدا به غدير خم رسيد، مردم را خبر كرد، و ايشان گرد آمدند، و دست على را گرفت و گفت: من كنت مولاه فعلى مولاه. اين خبر شايع شد و به شهرها رسيد از جمله به حارث بن نعمان فهرى رسيد.

     حارث سوار ناقه خود شد، و آهنگ رسول الله كرد و آمد تا به لشگرگاه رسيد، و از ناقه خود پياده شد، و زانوى ناقه را بست، و رو به خيمه رسول الله آورد، و رسول الله در ميان مهاجر و انصار نشسته بود.

و گفت: اى محمد تو آمدى و گفتى: سيصد و شصت معبود را رها كنيد، و بگوئيد: خدا يكى است! و ما گفتيم. و گفتى كه: بگوئيد: من رسول او هستم! ما هم گفتيم. گفتى كه: پنج نماز بجاى آوريد! ما آورديم.

امام صادق علیه السلام و مسجد غدیر

 

امام صادق علیه السلام در مسجد غدیر

حسان جمال می گوید: همراه امام صادق علیه السلام از مدینه به مکه مسافرت کردم. در نزدیکى میقات جحفه، چون به «مسجد غدیر» رسیدیم امام - علیه السلام - به جانب چپ مسجد نگریست و فرمود: این مکانى است که پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله)، در روزغدیر، على را جانشین خود معرفى کرد و فرمود: من کنت مولاه فعلى، مولاه.

نوری از عید بزرگ غدیر خم

تقریظ حضرت آیة الله حسینی باهری( مُدَّ ظِلُّهُ العَالِی)

بِسمِ اللهِ الرَحمَنِ الرَّحِیم

اَلحَمدُللهِ الَذِی هَدانَا بِولایَة مُولانَا أمیرالمؤمنینَ وَ سَیِّد الوَصِیِّینَ عَلیّ بن ابیطالب (علیه السلام)

 خدای را شاکر که هنوز افرادی هستند در جهت امر ولایت و بازگو کردن واقعه عظیم غدیر خم سراز پا نشناسند . بحمدالله والمنة جزوه حاضر تألیف حجة الاسلام آقای آشیخ علی کیانی( أدام الله توفیقاته) را مطالعه نمودم که علاوه بر منجّز و مختصر بودن دارای خصوصیات قابل توجهی می باشد . امید است حضرات مؤمنین و مؤمنات از آن بهره مند شوند و سعی کنند که در احیاء عید بزرگ غدیر وفا دار به ساحت مقدّس ائمه اطهار باشند و دَین خود را به مولای خویش أداء کنند که رضایت حضر ت ولی عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) در تجلیل از این حماسه بزرگ است .

                                                                                وَفَّقَکُمُ الله إن شاءالله تعالی

                                                                 بتاریخ 18 ذی الحجة الحرام1428 عید بزرگ غدیر

                                                                       الاحقر سید محمد علی حسینی باهری

 

 

اجمالی از واقعه غدیر خم


 

پس از آنكه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مناسك حج را انجام دادند و با جمعيّتى كه بهمراه آنحضرت بودند آهنك بازگشت بمدينه فرمودند چون بغدير خم(كه در نزديك جحفه است)رسيدند-جبرئيل امين فرود آمد و از خداى تعالى اين آيه را آورد:

يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك...

 بايد دانست كه جحفه منزلگاهى است كه راههاى متعدد(راه اهل مدينه و مصر و عراق)از آنجا منشعب و جدا ميشود..و ورود پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و همراهان به آن نقطه در روز پنجشنبه هجدهم ذيحجه تحقق يافت

امين وحى الهى آيه فوق الذكر را آورد و از طرف خداوند آنحضرت را امر كرد كه على عليه السّلام را بولايت و امامت معرفي و منصوب فرمايد و آنچه درباره پيروى از او و اطاعت اوامر او از جانب خدا بر خلق واجب آمده بهمگان ابلاغ فرمايد.در اين هنگام آنها كه از آنمكان گذشته بودند بامر پيغمبر بازگشتند و آنها هم كه در دنبال قافله بودند رسيدند و در همانجا متوقف شدند.

مبعث و غدير

مبعث و غدير
حسن بن راشد گويد: از امام جعفر صادق عليه السلام پرسيدم:
فدايت شوم، آيا مسلمين، غير از عيد قربان و عيد فطر، عيد ديگرى هم دارند؟
فرمود: آرى، اى حسن! و آن عيد، اعظم و اشرف از آن دو عيد است.
گفتم: آن روز كدامين روز است؟
فرمود: روزى كه امير المؤمنين عليه السلام به عنوان پرچم هدايت براى مردم منصوب شد.
گفتم: آن روز كدامين روز است؟
فرمود: روز هجدهم ماه ذى الحجه.
گفتم: در آن روز، چه عملى مناسب است كه انجام دهيم؟
فرمود: در آن روز، روزه بداريد، و بر محمد و اهل بيتش عليهم السّلام صلوات بسيار بفرستيد، و از كسانى كه در حق‏ ايشان ستم كرده‏اند، به درگاه خداى عزّ و جلّ بيزارى بجوئيد؛ چرا كه پيامبران عليهم السلام، اوصياء خود را امر مى‏كردند تا به مردم بگويند كه:
روزى كه در آن روز، وصىّ پيامبر منصوب مى‏شد، آن روز را عيد بگيرند.
گفتم: پاداش روزه‏دار در آن روز چيست؟
فرمود: پاداش شصت ماه روزه داشتن. و روزه، روز بيست و هفتم ماه رجب را- كه روز مبعث پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله مى‏باشد- نيز فراموش مكن، زيرا كه آن روزى است كه نبوت در آن روز، بر محمد- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- نازل شد، و ثواب آن با شصت ماه برابر است 

گلچين صدوق، ج‏1، ص: 189

وحدت چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم

     یکی از شبهاتی که در باب غدیر مطرح می کنند این است که بیان این گونه مسائل بعد از گذشت حدود 1400 سال جز ایجاد تفرقه بین مسلمین چیزی در بر ندارد . که البته در طول سالهای دراز اهل سنت در مقام هستند تا مسئله غدیر را با شبهات مختلفی زیر سؤال ببرند و تا الان نتوانسته اند غدیر را خدشه دار کنند زیرا در کتب معتبر خود مثل صحاح و مسانید در رابطه با واقعه غدیر و ولایت و خلافت بلافصل امیر المؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام روایاتی را بیان کرده اند . اما در هر زمانی به هر نحوی اشکلاتی برای مطرح نشدن واقعه غدیر خم  ایراد کرده اند . در زمان فعلی که ما در آن به سر می بریم مهم ترین اشکالی که می توان در موردش بحث کرد مسئله  وحدت و ایجاد نکردن تفرقه است که می گویند بیان مسائل غدیر جز تشتت بین مسلمین چیزی به همراه نمی آورد. در این رابطه  جوابهایی از طرف شیعیان و علمای مذهب حقه (شیعه اثنی عشری) داده شده است که به بیان برخی از آنها اشاره می کنیم .

   قبل از بیان هر چیز باید برای ما روشن بشود که وحدت به چه معناست ؟

در کتاب غدیر شناسی نوشته علی اصغر رضوانی در صفحه 9 در بیان حقیقت وحدت مینویسد :

دو اصطلاح و عنوان مهم است که باید در کنار هم مورد توجه خاص قرار گیرد و هیچکدام را نباید فدای دیگری کرد ، یکی حفظ وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و دیگری حفظ اصل اسلام . شک نیست که همه مسلمانان وظیفه دارند این دین حنیف را حفظ کرده و در گسترش آن بکوشند و از این رو همگان در این راه مسئولیت سنگینی دارند . همچنین از آنجا که مسلمانان دشمنان مشترکی دارند که در صددند اصل اسلام و مسلمانان را نابود کنند باید متحد شده و در حفظ کیان اسلام و مسلمانان بکوشند . ولی این بدان معنا نیست که از وظیفه دیگر شانه خالی کرده و از بیان حقایق مسلم اسلامی سرباز زنند . هرگز نباید مسئله وحدت یا اتحاد را اصل و هدف قرار داده و حقایق شریعت را فرع و فدای آن نماییم . بلکه بر عکس اگر اسلام بر وحدت یا اتحاد بین مسلمانان تاکید دارد ، برای صیانت و نگه داری از دین است ، حال چگونه ممکن است مسئله وحدت برای کسی بسیار مهم جلوه کند به طوری که دست از برخی مسلمات دین و مذهب بردارد و یا آنکه در صدد توجیهات بی مرد آنها بر آید . ...........!

                                                                                           غدیر شناسی / صفحه 9 و 10

   باز در همان کتاب در صفحه 11 میفرمایند : پس حقیقت مفهوم وحدت و به عبارت صحیح تر اتحاد آن است که با حفظ عقاید قطعی و مسلم خود در مقابل دشمن مشترک موضع واحدی داشته و از او غافل نباشیم و این بدان معنا نیست که از بحث و گفتگوی علمی محض و خالی از تعصبات پرهیز کنیم ، زیرا همه امور در حقیقت برای حفظ شریعت اسلامی است .

                                                                                           غدیر شناسی / صفحه 11    

 

ادامه بحث را ان شاء الله تا چند روز دیگر قرار میدهم .

شعرای غدیر درقرن اول هجری

شعرای غدیر درقرن اول هجری

1-امیرالمومنین علی صلوات الله علیه

2-حسان بن ثابت انصاری

3-قیس ین سعد بن عباده انصاری

4-عمروین عاص بن وائل

5-محمد بن عبدالله حمیری

     کتاب را به نام مولایمان امیرالمومنین علی علیه السلام ، خلیفۀ پیامبر برگزیدۀ خدا صلی الله علیه وآله ،آغاز کرده و به آن تبرک می جوییم ؛ زیرا ایشان از لفظ «مولی » در کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله : «من کنت مولاه فعلی مولاه » چنین فهمیده است که مولا یعنی کسی که امامت مطلقه دارد و اطاعت از او همانند اطاعت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله واجب است .

آن حضرت این مطلب را در ضمن اشعاری چنین بیان فرمودند:

1- محـمد النبـیّ أخـی و صنوی                     و حمـــزة سیّـد الشهداء عمیّ

2- وجعفرٌ الذی یضحی ویسمی                     یطیــــر مع الملائکة ابن اُمی

3- وبنتُ محمد سَکَنی و عِرسِی                    منوطٌ لحــــمها بدمی ولحـمی

4- وسبـــطا أحـمدٍ ولـدای منـها                     فأیّکـــــم له ســهم کسهـــمی

5- سبقتُـکم إلــی الإسلام طُـرّا                     علی ماکان من فهمی وعلمی

6- فأوجبَ لی ولایتـه علیـکم                     رسولُ الـله یومَ غدیر خـــم

7- فویـلٌ ثــمّ ویــلٌ ثــمّ ویـلّ                     لمن یلتقی الإـه غداً بظلمی

1-محمد پیغمبر ، برادر بسیارمهربان ، وهمتای من است ، و حمزه –سرور شهیدان – عموی من است .

2-وجعفر همان که روز وشب با ملائکه در پرواز است ، پسرِمادر من است .

3- دختر محمد مایۀ آرامش من و همسر من است که گوشت او با خون من درآمیخته است .

4- و دو نوۀ احمد صلی الـله علیه وآله وپسران من از او( و فاطمه ) هستند .پس برای کدامیک از شما نصیبی مانند من وجود دارد ؟

5- در اسلام آوردن بر همۀ شما سبقت گرفتم علاوه بر فهم و دانشی که دارم .

6- پس پیامیر خدا در روز غدیر خم ولایت خویش بر شما را برای من قرار دارد و ان را برشما واجب نمود .

7- پس صدها بار وای بر کسی در روز قیامت خدا را در حالی ملاقات کند که بر من ظلم کرده باشد

     امیرالمومنین علیه السلام این ابیات رادرپاسخ به نامه معاویه نگاشته است .

نامه معاویه چنین بود:"من صاحب فضائلی هستم ! پدرم در دوران جاهلیت سرور عرب بود و خود من هم در اسلام به پادشاهی رسیدم ، من خویشاوند رسول خدا و دائی مومنان و نگارنده وحی الهی هستم ".

امام علیه السلام پس از خواندن این نامه فرمودند:"أبالفضائل یبغی علیّ ابن آکلة الأکباد؟!"[آیا پسرهند جگرخواربا این فضائل بر من ستم می کند ؟!"].

آنگاه به جوانی که نزد حضرت بود ، فرمود :"ای جوان بنویس : محمد النبیّ أخی و صنوی ..."و ابیات فوق راسرودند ، ونامه وی را پاسخ گفتند .

هنگامی که معاویه این نامه ران خواند به اطرافیانش دستور داد که آن را مخفی کنند تا کسی از اهل شام آن را نخواند؛ زیرا با خواندن آن به سوی فرزند ابوطالب علیه السلام متمایل خواهند گشت .

علما ی شیعه وسنی صدور این روایت را حتمی دانسته و بر آن اتفاق نظر دارند ، اما هر یک مقداری از آن را که به موضوع بحثشان مربوط بوده است ، مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند . بدون اینکه کوچکترین تردیدی نسبت به صدو ر آن از حضرت ،ابراز کنند، بلکه به زودی بیان خواهیم کرد که این روایت از روایات مشهور است و راویان اهل دقت نظر و حفاظ مورد اطمینان و ثققه آن را نقل کرده اند .

جمعی از بزرگان اهل سنت از بیهقی نقل کرده اند که حفظ این اشعار برهمه موالیان علی علیه السلام واجب است ، تا دنیای اسلام مفاخر آن حضرت رابدانند .

برخی از علمای شیعه که این اشعار را نقل کرده اند عبارتند از:

1- معلم امت اسلامی ،شیخ مفید ، متوفای (413ه ق)

2- شیخ ما کراجکی ، متوفی (449ه ق)

3- ابوعلی فتّال نیشابوری .

4- ابومنصور طبرسی ، که از اساتید روایی این شهر آشوب است .

5- این شهر آشوب ، متوفای (588ه ق).

6- علامه مجلسی ، متوفای (1111) .

وبعضی از علمای بزرگ اهل سنت که این قصیده را نقل کرده اند عبادتند از :

1- حافظ بیهقی  (متوفای 458). او درباره این شعر گفته است . حفظ این شعر بر همه موالیان علی علیه السلا م واجب است ، تا دنیای اسلام مفاخر او را بداند.

2- ابوحجاج ،یوسف بن محمد بلوی مالکی ، مشهور به ابن شیخ ، متوفای (حدود 605). درکتاب "ألف باء" خود چنین می گوید : اما علی رضی الله عنه جایگاهی بلند و شرافتی بس رفیع دارد، او نخستین کسی است که اسلام آورد ، و همسر فاطمه علیها السلام دختر پیامبر اکرم است .هنگامی که یکی از دشمنان آن حضرت که به نهایت او نرسیده بود (و شخصیت ومقام او را نمی شناخت ) ، بر حضرت فخر فروخت ، ایشان نیز ابیاتی را در بیان مفاخر وفضایل خویش سرودند .      ابن شیخ پس از ان مطلب ، ابیات یاد شده را ذکر می کند و می گوید : مراد علی علیه السلام از وجوب ولایت همان سخن پیامبر است که فرموده :" من کنت مولاه فعلیّ مولاه اللهم وال من والاه ، وعاد من عاداه ".

3- حافظ ابوحسین زید بن حسن تاج الدین کندی حنفی ،متوفای (613) .

4- یاقوت حموی ،متوفای (654) .

5- ابن ابی الحدید ،متوفای (656).

6- ابن حجر ،متوفای (974) .

7- متقی هندی ، متوفای (975) .*

* گزیده ای جامع از الغدیر علامه شیخ عبدالحسین امینی تلخیص وترجمه محمد حسن شفیعی شاهرودی موسسه میراث نبوت ،چاپ دوم ، رمضان المبارک 1428ه ق ، ناشر قلم مکنون /قم 

نمايش ابليس در روز غدير خم‏

نمايش ابليس در روز غدير خم‏

   جابرمی گویید امام باقر (علیه السلام) فرمود: چون رسول خدا (صلی الـله علیه وآله وسلم) در روز غدير دست على (علیه السلام ) را گرفت ابليس در ميان لشكر خود چنان فرياد و شيونى كشيد كه در بيابان و دريا كسى از آنان نماند جز اينكه گرد آمد و گفتند اى آقا و مولا چه بر سر شما آمده ما هرگز شيونى از تو هراسناكتر از اين شيون نشنيديم.

 در پاسخ آنان گفت اين پيغمبر كارى كرد كه اگر براى آنان درست درآيد و اجراء شود هرگز خدا نافرمانى نشود. گفتند اى آقا تو آدم را (در بهشت) فريب دادى.

     و چون منافقان گفتند كه آن حضرت از روى دل‏خواه و هواى نفس سخن ميگويد و يكى بديگرى گفت :آيا نمی بينى كه دو چشم آن حضرت در سرش مي چرخد و گويا ديوانه شده و مقصودشان رسول خدا (صلی الـله علیه وآله وسلم ) بود، ابليس فرياد شادى برآورد و دوستانش جمع شدند و گفت آيا نمی دانید كه من پيش از اين براى آدم در مقام برآمدم؟ گفتند چرا گفت آدم عهد شكست و بخدا كافر نشد و اينان عهد شكستند و برسول خدا (صلی الـله علیه وآله وسلم) كافر شدند.

     و چون رسول خدا (صلی الـله علیه وآله وسلم) وفات كرد و آن مردم جز على را بامامت برپا داشتند شيطان تاج شاهى بر سر نهاد و منبرى بر پا داشت و بر پشتى تكيه زد و نشست و همه يارانش را از سواره و پياده فراهم نمود و بآن‏ها گفت شادى كنيد كه ديگر خدا فرمانبردارى نشود تا امام ظهور كند. و امام باقر (علیه السلام) اين آيه را خواند (وَ لَقَدْ صَدَّقَ‏ عَلَيْهِمْ‏ إِبْلِيسُ‏ ظَنَّهُ‏ فَاتَّبَعُوهُ‏ إِلَّا فَرِيقاً مِنَ‏ الْمُؤْمِنِين‏- سبا ۲۰) و هر آينه ابليس پندار خود را در آنها پاى بر جا و اجراء كرد و از او پيروى كردند جز دسته‏اى از مؤمنان-

    امام باقر (علیه السلام) فرمود: تاويل اين آيه همان‏موقع بود كه رسول خدا (صلی الـله علیه وآله وسلم) وفات كرد و گمان و پندار ابليس همان گاه بود كه به رسول خدا (صلی الـله علیه وآله وسلم) گفتند راستى كه به دل‏خواه سخن مى‏گويد و ابليس در باره آنها گمانى برد و گمان خود را بر جاى خود نشاند و درست درآورد.

الروضة من الكافي يا گلستان آل محمد / ترجمه كمره‏اى ج‏2 282

×

خطا

There was a problem loading image 02321125683337553964.jpgin mod_featcats
There was a problem loading image favaede%20copy.jpgin mod_featcats

جزای انکار ولایت در عید غدیر

منکرانتخاب علی بن ابی طالب علیه السلام به عنوان جانشین بلافصل پیامبردرغدیر = کافر

     ابو الفتوح رازى در تفسيرش گويد: ابو اسحاق ثعلبى مفسر امام اصحاب حديث در كتاب تفسير خود كه آن را «كشف و بيان» نام گذارده است ، آورده است كه از سفيان بن عيينة درباره شان نزول آيه سال سائل بعذاب واقع [1] سؤال كردند، كه درباره چه كسى نازل شده است؟!

سفيان به شخص سائل گفت: از مسئله‏اى پرسش كردى كه قبل از تو هيچكس از من آن را نپرسيده است!

    روايت كرد براى من پدرم، [2] از ابو جعفر: محمد بن على، از پدرانش- صلوات الله عليهم- كه چون رسول خدا به غدير خم رسيد، مردم را خبر كرد، و ايشان گرد آمدند، و دست على را گرفت و گفت: من كنت مولاه فعلى مولاه. اين خبر شايع شد و به شهرها رسيد از جمله به حارث بن نعمان فهرى رسيد.

     حارث سوار ناقه خود شد، و آهنگ رسول الله كرد و آمد تا به لشگرگاه رسيد، و از ناقه خود پياده شد، و زانوى ناقه را بست، و رو به خيمه رسول الله آورد، و رسول الله در ميان مهاجر و انصار نشسته بود.

و گفت: اى محمد تو آمدى و گفتى: سيصد و شصت معبود را رها كنيد، و بگوئيد: خدا يكى است! و ما گفتيم. و گفتى كه: بگوئيد: من رسول او هستم! ما هم گفتيم. گفتى كه: پنج نماز بجاى آوريد! ما آورديم.

امام صادق علیه السلام و مسجد غدیر

 

امام صادق علیه السلام در مسجد غدیر

حسان جمال می گوید: همراه امام صادق علیه السلام از مدینه به مکه مسافرت کردم. در نزدیکى میقات جحفه، چون به «مسجد غدیر» رسیدیم امام - علیه السلام - به جانب چپ مسجد نگریست و فرمود: این مکانى است که پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله)، در روزغدیر، على را جانشین خود معرفى کرد و فرمود: من کنت مولاه فعلى، مولاه.

نوری از عید بزرگ غدیر خم

تقریظ حضرت آیة الله حسینی باهری( مُدَّ ظِلُّهُ العَالِی)

بِسمِ اللهِ الرَحمَنِ الرَّحِیم

اَلحَمدُللهِ الَذِی هَدانَا بِولایَة مُولانَا أمیرالمؤمنینَ وَ سَیِّد الوَصِیِّینَ عَلیّ بن ابیطالب (علیه السلام)

 خدای را شاکر که هنوز افرادی هستند در جهت امر ولایت و بازگو کردن واقعه عظیم غدیر خم سراز پا نشناسند . بحمدالله والمنة جزوه حاضر تألیف حجة الاسلام آقای آشیخ علی کیانی( أدام الله توفیقاته) را مطالعه نمودم که علاوه بر منجّز و مختصر بودن دارای خصوصیات قابل توجهی می باشد . امید است حضرات مؤمنین و مؤمنات از آن بهره مند شوند و سعی کنند که در احیاء عید بزرگ غدیر وفا دار به ساحت مقدّس ائمه اطهار باشند و دَین خود را به مولای خویش أداء کنند که رضایت حضر ت ولی عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) در تجلیل از این حماسه بزرگ است .

                                                                                وَفَّقَکُمُ الله إن شاءالله تعالی

                                                                 بتاریخ 18 ذی الحجة الحرام1428 عید بزرگ غدیر

                                                                       الاحقر سید محمد علی حسینی باهری

 

 

اجمالی از واقعه غدیر خم


 

پس از آنكه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مناسك حج را انجام دادند و با جمعيّتى كه بهمراه آنحضرت بودند آهنك بازگشت بمدينه فرمودند چون بغدير خم(كه در نزديك جحفه است)رسيدند-جبرئيل امين فرود آمد و از خداى تعالى اين آيه را آورد:

يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك...

 بايد دانست كه جحفه منزلگاهى است كه راههاى متعدد(راه اهل مدينه و مصر و عراق)از آنجا منشعب و جدا ميشود..و ورود پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و همراهان به آن نقطه در روز پنجشنبه هجدهم ذيحجه تحقق يافت

امين وحى الهى آيه فوق الذكر را آورد و از طرف خداوند آنحضرت را امر كرد كه على عليه السّلام را بولايت و امامت معرفي و منصوب فرمايد و آنچه درباره پيروى از او و اطاعت اوامر او از جانب خدا بر خلق واجب آمده بهمگان ابلاغ فرمايد.در اين هنگام آنها كه از آنمكان گذشته بودند بامر پيغمبر بازگشتند و آنها هم كه در دنبال قافله بودند رسيدند و در همانجا متوقف شدند.

مبعث و غدير

مبعث و غدير
حسن بن راشد گويد: از امام جعفر صادق عليه السلام پرسيدم:
فدايت شوم، آيا مسلمين، غير از عيد قربان و عيد فطر، عيد ديگرى هم دارند؟
فرمود: آرى، اى حسن! و آن عيد، اعظم و اشرف از آن دو عيد است.
گفتم: آن روز كدامين روز است؟
فرمود: روزى كه امير المؤمنين عليه السلام به عنوان پرچم هدايت براى مردم منصوب شد.
گفتم: آن روز كدامين روز است؟
فرمود: روز هجدهم ماه ذى الحجه.
گفتم: در آن روز، چه عملى مناسب است كه انجام دهيم؟
فرمود: در آن روز، روزه بداريد، و بر محمد و اهل بيتش عليهم السّلام صلوات بسيار بفرستيد، و از كسانى كه در حق‏ ايشان ستم كرده‏اند، به درگاه خداى عزّ و جلّ بيزارى بجوئيد؛ چرا كه پيامبران عليهم السلام، اوصياء خود را امر مى‏كردند تا به مردم بگويند كه:
روزى كه در آن روز، وصىّ پيامبر منصوب مى‏شد، آن روز را عيد بگيرند.
گفتم: پاداش روزه‏دار در آن روز چيست؟
فرمود: پاداش شصت ماه روزه داشتن. و روزه، روز بيست و هفتم ماه رجب را- كه روز مبعث پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله مى‏باشد- نيز فراموش مكن، زيرا كه آن روزى است كه نبوت در آن روز، بر محمد- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- نازل شد، و ثواب آن با شصت ماه برابر است 

گلچين صدوق، ج‏1، ص: 189

وحدت چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم

     یکی از شبهاتی که در باب غدیر مطرح می کنند این است که بیان این گونه مسائل بعد از گذشت حدود 1400 سال جز ایجاد تفرقه بین مسلمین چیزی در بر ندارد . که البته در طول سالهای دراز اهل سنت در مقام هستند تا مسئله غدیر را با شبهات مختلفی زیر سؤال ببرند و تا الان نتوانسته اند غدیر را خدشه دار کنند زیرا در کتب معتبر خود مثل صحاح و مسانید در رابطه با واقعه غدیر و ولایت و خلافت بلافصل امیر المؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام روایاتی را بیان کرده اند . اما در هر زمانی به هر نحوی اشکلاتی برای مطرح نشدن واقعه غدیر خم  ایراد کرده اند . در زمان فعلی که ما در آن به سر می بریم مهم ترین اشکالی که می توان در موردش بحث کرد مسئله  وحدت و ایجاد نکردن تفرقه است که می گویند بیان مسائل غدیر جز تشتت بین مسلمین چیزی به همراه نمی آورد. در این رابطه  جوابهایی از طرف شیعیان و علمای مذهب حقه (شیعه اثنی عشری) داده شده است که به بیان برخی از آنها اشاره می کنیم .

   قبل از بیان هر چیز باید برای ما روشن بشود که وحدت به چه معناست ؟

در کتاب غدیر شناسی نوشته علی اصغر رضوانی در صفحه 9 در بیان حقیقت وحدت مینویسد :

دو اصطلاح و عنوان مهم است که باید در کنار هم مورد توجه خاص قرار گیرد و هیچکدام را نباید فدای دیگری کرد ، یکی حفظ وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و دیگری حفظ اصل اسلام . شک نیست که همه مسلمانان وظیفه دارند این دین حنیف را حفظ کرده و در گسترش آن بکوشند و از این رو همگان در این راه مسئولیت سنگینی دارند . همچنین از آنجا که مسلمانان دشمنان مشترکی دارند که در صددند اصل اسلام و مسلمانان را نابود کنند باید متحد شده و در حفظ کیان اسلام و مسلمانان بکوشند . ولی این بدان معنا نیست که از وظیفه دیگر شانه خالی کرده و از بیان حقایق مسلم اسلامی سرباز زنند . هرگز نباید مسئله وحدت یا اتحاد را اصل و هدف قرار داده و حقایق شریعت را فرع و فدای آن نماییم . بلکه بر عکس اگر اسلام بر وحدت یا اتحاد بین مسلمانان تاکید دارد ، برای صیانت و نگه داری از دین است ، حال چگونه ممکن است مسئله وحدت برای کسی بسیار مهم جلوه کند به طوری که دست از برخی مسلمات دین و مذهب بردارد و یا آنکه در صدد توجیهات بی مرد آنها بر آید . ...........!

                                                                                           غدیر شناسی / صفحه 9 و 10

   باز در همان کتاب در صفحه 11 میفرمایند : پس حقیقت مفهوم وحدت و به عبارت صحیح تر اتحاد آن است که با حفظ عقاید قطعی و مسلم خود در مقابل دشمن مشترک موضع واحدی داشته و از او غافل نباشیم و این بدان معنا نیست که از بحث و گفتگوی علمی محض و خالی از تعصبات پرهیز کنیم ، زیرا همه امور در حقیقت برای حفظ شریعت اسلامی است .

                                                                                           غدیر شناسی / صفحه 11    

 

ادامه بحث را ان شاء الله تا چند روز دیگر قرار میدهم .

شعرای غدیر درقرن اول هجری

شعرای غدیر درقرن اول هجری

1-امیرالمومنین علی صلوات الله علیه

2-حسان بن ثابت انصاری

3-قیس ین سعد بن عباده انصاری

4-عمروین عاص بن وائل

5-محمد بن عبدالله حمیری

     کتاب را به نام مولایمان امیرالمومنین علی علیه السلام ، خلیفۀ پیامبر برگزیدۀ خدا صلی الله علیه وآله ،آغاز کرده و به آن تبرک می جوییم ؛ زیرا ایشان از لفظ «مولی » در کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله : «من کنت مولاه فعلی مولاه » چنین فهمیده است که مولا یعنی کسی که امامت مطلقه دارد و اطاعت از او همانند اطاعت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله واجب است .

آن حضرت این مطلب را در ضمن اشعاری چنین بیان فرمودند:

1- محـمد النبـیّ أخـی و صنوی                     و حمـــزة سیّـد الشهداء عمیّ

2- وجعفرٌ الذی یضحی ویسمی                     یطیــــر مع الملائکة ابن اُمی

3- وبنتُ محمد سَکَنی و عِرسِی                    منوطٌ لحــــمها بدمی ولحـمی

4- وسبـــطا أحـمدٍ ولـدای منـها                     فأیّکـــــم له ســهم کسهـــمی

5- سبقتُـکم إلــی الإسلام طُـرّا                     علی ماکان من فهمی وعلمی

6- فأوجبَ لی ولایتـه علیـکم                     رسولُ الـله یومَ غدیر خـــم

7- فویـلٌ ثــمّ ویــلٌ ثــمّ ویـلّ                     لمن یلتقی الإـه غداً بظلمی

1-محمد پیغمبر ، برادر بسیارمهربان ، وهمتای من است ، و حمزه –سرور شهیدان – عموی من است .

2-وجعفر همان که روز وشب با ملائکه در پرواز است ، پسرِمادر من است .

3- دختر محمد مایۀ آرامش من و همسر من است که گوشت او با خون من درآمیخته است .

4- و دو نوۀ احمد صلی الـله علیه وآله وپسران من از او( و فاطمه ) هستند .پس برای کدامیک از شما نصیبی مانند من وجود دارد ؟

5- در اسلام آوردن بر همۀ شما سبقت گرفتم علاوه بر فهم و دانشی که دارم .

6- پس پیامیر خدا در روز غدیر خم ولایت خویش بر شما را برای من قرار دارد و ان را برشما واجب نمود .

7- پس صدها بار وای بر کسی در روز قیامت خدا را در حالی ملاقات کند که بر من ظلم کرده باشد

     امیرالمومنین علیه السلام این ابیات رادرپاسخ به نامه معاویه نگاشته است .

نامه معاویه چنین بود:"من صاحب فضائلی هستم ! پدرم در دوران جاهلیت سرور عرب بود و خود من هم در اسلام به پادشاهی رسیدم ، من خویشاوند رسول خدا و دائی مومنان و نگارنده وحی الهی هستم ".

امام علیه السلام پس از خواندن این نامه فرمودند:"أبالفضائل یبغی علیّ ابن آکلة الأکباد؟!"[آیا پسرهند جگرخواربا این فضائل بر من ستم می کند ؟!"].

آنگاه به جوانی که نزد حضرت بود ، فرمود :"ای جوان بنویس : محمد النبیّ أخی و صنوی ..."و ابیات فوق راسرودند ، ونامه وی را پاسخ گفتند .

هنگامی که معاویه این نامه ران خواند به اطرافیانش دستور داد که آن را مخفی کنند تا کسی از اهل شام آن را نخواند؛ زیرا با خواندن آن به سوی فرزند ابوطالب علیه السلام متمایل خواهند گشت .

علما ی شیعه وسنی صدور این روایت را حتمی دانسته و بر آن اتفاق نظر دارند ، اما هر یک مقداری از آن را که به موضوع بحثشان مربوط بوده است ، مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند . بدون اینکه کوچکترین تردیدی نسبت به صدو ر آن از حضرت ،ابراز کنند، بلکه به زودی بیان خواهیم کرد که این روایت از روایات مشهور است و راویان اهل دقت نظر و حفاظ مورد اطمینان و ثققه آن را نقل کرده اند .

جمعی از بزرگان اهل سنت از بیهقی نقل کرده اند که حفظ این اشعار برهمه موالیان علی علیه السلام واجب است ، تا دنیای اسلام مفاخر آن حضرت رابدانند .

برخی از علمای شیعه که این اشعار را نقل کرده اند عبارتند از:

1- معلم امت اسلامی ،شیخ مفید ، متوفای (413ه ق)

2- شیخ ما کراجکی ، متوفی (449ه ق)

3- ابوعلی فتّال نیشابوری .

4- ابومنصور طبرسی ، که از اساتید روایی این شهر آشوب است .

5- این شهر آشوب ، متوفای (588ه ق).

6- علامه مجلسی ، متوفای (1111) .

وبعضی از علمای بزرگ اهل سنت که این قصیده را نقل کرده اند عبادتند از :

1- حافظ بیهقی  (متوفای 458). او درباره این شعر گفته است . حفظ این شعر بر همه موالیان علی علیه السلا م واجب است ، تا دنیای اسلام مفاخر او را بداند.

2- ابوحجاج ،یوسف بن محمد بلوی مالکی ، مشهور به ابن شیخ ، متوفای (حدود 605). درکتاب "ألف باء" خود چنین می گوید : اما علی رضی الله عنه جایگاهی بلند و شرافتی بس رفیع دارد، او نخستین کسی است که اسلام آورد ، و همسر فاطمه علیها السلام دختر پیامبر اکرم است .هنگامی که یکی از دشمنان آن حضرت که به نهایت او نرسیده بود (و شخصیت ومقام او را نمی شناخت ) ، بر حضرت فخر فروخت ، ایشان نیز ابیاتی را در بیان مفاخر وفضایل خویش سرودند .      ابن شیخ پس از ان مطلب ، ابیات یاد شده را ذکر می کند و می گوید : مراد علی علیه السلام از وجوب ولایت همان سخن پیامبر است که فرموده :" من کنت مولاه فعلیّ مولاه اللهم وال من والاه ، وعاد من عاداه ".

3- حافظ ابوحسین زید بن حسن تاج الدین کندی حنفی ،متوفای (613) .

4- یاقوت حموی ،متوفای (654) .

5- ابن ابی الحدید ،متوفای (656).

6- ابن حجر ،متوفای (974) .

7- متقی هندی ، متوفای (975) .*

* گزیده ای جامع از الغدیر علامه شیخ عبدالحسین امینی تلخیص وترجمه محمد حسن شفیعی شاهرودی موسسه میراث نبوت ،چاپ دوم ، رمضان المبارک 1428ه ق ، ناشر قلم مکنون /قم 

نمايش ابليس در روز غدير خم‏

نمايش ابليس در روز غدير خم‏

   جابرمی گویید امام باقر (علیه السلام) فرمود: چون رسول خدا (صلی الـله علیه وآله وسلم) در روز غدير دست على (علیه السلام ) را گرفت ابليس در ميان لشكر خود چنان فرياد و شيونى كشيد كه در بيابان و دريا كسى از آنان نماند جز اينكه گرد آمد و گفتند اى آقا و مولا چه بر سر شما آمده ما هرگز شيونى از تو هراسناكتر از اين شيون نشنيديم.

 در پاسخ آنان گفت اين پيغمبر كارى كرد كه اگر براى آنان درست درآيد و اجراء شود هرگز خدا نافرمانى نشود. گفتند اى آقا تو آدم را (در بهشت) فريب دادى.

     و چون منافقان گفتند كه آن حضرت از روى دل‏خواه و هواى نفس سخن ميگويد و يكى بديگرى گفت :آيا نمی بينى كه دو چشم آن حضرت در سرش مي چرخد و گويا ديوانه شده و مقصودشان رسول خدا (صلی الـله علیه وآله وسلم ) بود، ابليس فرياد شادى برآورد و دوستانش جمع شدند و گفت آيا نمی دانید كه من پيش از اين براى آدم در مقام برآمدم؟ گفتند چرا گفت آدم عهد شكست و بخدا كافر نشد و اينان عهد شكستند و برسول خدا (صلی الـله علیه وآله وسلم) كافر شدند.

     و چون رسول خدا (صلی الـله علیه وآله وسلم) وفات كرد و آن مردم جز على را بامامت برپا داشتند شيطان تاج شاهى بر سر نهاد و منبرى بر پا داشت و بر پشتى تكيه زد و نشست و همه يارانش را از سواره و پياده فراهم نمود و بآن‏ها گفت شادى كنيد كه ديگر خدا فرمانبردارى نشود تا امام ظهور كند. و امام باقر (علیه السلام) اين آيه را خواند (وَ لَقَدْ صَدَّقَ‏ عَلَيْهِمْ‏ إِبْلِيسُ‏ ظَنَّهُ‏ فَاتَّبَعُوهُ‏ إِلَّا فَرِيقاً مِنَ‏ الْمُؤْمِنِين‏- سبا ۲۰) و هر آينه ابليس پندار خود را در آنها پاى بر جا و اجراء كرد و از او پيروى كردند جز دسته‏اى از مؤمنان-

    امام باقر (علیه السلام) فرمود: تاويل اين آيه همان‏موقع بود كه رسول خدا (صلی الـله علیه وآله وسلم) وفات كرد و گمان و پندار ابليس همان گاه بود كه به رسول خدا (صلی الـله علیه وآله وسلم) گفتند راستى كه به دل‏خواه سخن مى‏گويد و ابليس در باره آنها گمانى برد و گمان خود را بر جاى خود نشاند و درست درآورد.

الروضة من الكافي يا گلستان آل محمد / ترجمه كمره‏اى ج‏2 282