ورود کاربران

چرا استاد سير و سلوك و اخلاق لازم است؟

چرا استاد سير و سلوك و اخلاق لازم است؟

از ديد گاه سيد الطائفتين حضرت علامه حسيني طهراني قدس الله نفسه المباركة

خداوند پيامبران را براى هدايت بشر فرستاده است، كه آنان با بشر تماس گيرند و راه خير و سعادت را بنمايانند، با بشر تكلّم كنند و با سيره و سنّت و منهاج خود آئين خداپرستى و راه ترقى و كمال را نشان دهند؛ وگرنه چه نيازى به پيامبران بود؟ خداوند زنده و موجود على الاطلاق پيوسته دانا و خبير و بصير و عليم بود؛ و مردم بدون وساطت پيغمبران از او، راه تكامل را مى يافتند؛ و از راه اتصال به باطن رفع مشكلات و موانع مى نمودند؛ و از سعادت و شقاوت مى پرسيدند. و خداوند عليم و خبير هم آنان را دلالت ميكرد؛ و هيچ شكى نيست كه علم خدا و احاطه او بيشتراز امامان است؛ زيرا علم خدا ذاتى است؛ و علم و احاطه أئمه از ناحيه خداست؛ و عرضى است و تبعى است. چطور خداوند با علم ذاتى و احاطه اصلى خود، مردم را در راه هدايت بواسطه اتّصال باطنى رها ننمود؛ و پيامبران و وسائط فرستاد، كه با بشر تماس گيرند؛ ولى پس از ارتحال پيامبران و امامان مردم را رها ساخت؛ تا خود با نيروى باطن از ارواح آنان استمداد كنند؟

اين محال و غلط است.

سلامت زن در حامله بودن يا بچّه شير دادن

سلامت زن در حامله بودن يا بچّه شير دادن

مرحوم علامه طهراني رحمة الله عليه مي فرمايد: سلامت بدن و روان زن در زائيدن است؛ در حامله شدن و شير دادن است. بَه بَه از بانوانى كه يا در شكم خود بچّه مى‏پرورند، و يا در آغوش خود بچّه را شير ميدهند! اين بهشت است. اين سُبُل سلام است.

 خداوند خالق آفرينش، مزاج زن را طورى آفريده است كه از زمان بلوغ تا دوران يائسگى پيوسته مزاج او غذاى خاصّى را مطابق مزاج طفل در بدن درست ميكند؛ و آن خون حيض است كه در زمان حاملگى اين خون در رحم مادر غذاى طفل است. علّت آنكه زنان در دوران باردارى غالباً عادت ماهيانه نمى‏شوند براى آنست كه اين خون در رَحِم صرف غذا و طعام جنين ميگردد.

 و چون بچّه را زمين گذارند و وضع حمل كنند، اين خون تبديل به شير شيرين سفيد و نرم و راحت و ملايم با مزاج نوزاد مى‏شود، و از سوراخهاى پستان سرازير مى‏شود. فلهذا زنان در دوران رضاع و شير دادن نيز غالباً عادت‏ ماهيانه نمى‏شوند.

برخی از احکام انتخابات

برخی از احکام انتخابات 

 

سوال- در انتخابات شوراهای اسلامی متأسفانه برخی از زنان با چاپ عکس های رنگی و شعارهای نا مناسب که در شأن زن انقلابی مسلمان نیست کاندیدا شدند و بازتاب های منفی بین تودۀ مردم متدیّن داشت آیا زمینه سازی برای حضور این گونه زنان در صحنه های سیاسی و رأی دادن به آنها و تأیید صلاحیت آنان چه صورت دارد؟

کف زدن در مجالس اهل بیت علیهم السلام

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین الی قیام یوم الدین

ولا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم

کف زدن در مجالس اهل بیت علیهم السلام

-----------------------------------------------------------------

از آنجایی که تنها راه رسیدن به لقاء حضرت حق ، تمسک به ریسمان محکم الهی یعنی ولایت اهل بیت علیهم السلام  می باشد ، بیشترین هجمه از سوی شیطان و دشمنان اسلام هم متوجه همین مسئله است و از طرق مختلف در صدد از بین بردن اعتقاد و استمساک مردم به ساحت مقدس ائمه اطهار علیهم السلام می باشند .

 

یکی از مسائلی که در اثر بی دقتی و غفلت در حال ازدیاد می باشد و ضربه های سنگینی بر پیکرۀ مجالس اهل بیت علیهم السلام می زند ،شادی های کاذب و مخربی است که در مجالس سرور و جشن اهل بیت علیهم السلام نمایان شده است ، مانند کف زدن و سوت زدن و ... بر این اساس و برای مشخص شدن این مسئله از نظر شرع مقدس اسلام بر آن شدیم تا مختصراً نظرات مراجع تقلید را در این مورد  گوشزد نماییم  و امید واریم در عمل بتوانیم با نفس مبارزه نموده  ، پا بر روی خواهش های نفسانی گذاشته  و طبق رضای خداوند متعال قدم برداریم و نگذاریم شکوه و عظمت اهل بیت علیهم السلام و مجالس مربوط به آن ذوات نورانی دست خوش هوا پرستی های ما شودچرا که وظیفه داریم برای ائمه زینت باشیم نه مایه سرشکست .

با این مقدمه کوتاه به مطالعه نظرات و فتاوای مراجع تقلید می پردازیم :

 

سوال – متأسفانه کف زدن در مجالس اهل بیت علیهم السلام با مسائل جدیدی مانند سوت زدن ، خوانندگی سبک و بعضا مبتذل برخی مداح ها ، موسیقی و احیانا نوازندگی به صورت زنده حتی در برخی مساجد و تکایا همراه گشته که به مرور زمان خوف آن است که این مجالس که باید مظهر تقوی و معنویت باشد به محافل لهو تبدیل گردد و در برخی مجالس ماکت خانه کعبه و حرم حسینی را ساخته و اطراف آن به کف زدن و برخی حرکات دیگر پرداختند که نوعی توهین تلقی می شد . خواهشمند است توصیه خود را در مورد مسائل فوق بیان فرمایید.

نماز

سوال: عدول نيت از نماز مستحبى به واجب چه حكمى دارد؟
پاسخ: مشروع نيست .
سوال: عدول نيت از نماز واجب به نماز مستحبى چه حكمى دارد ؟
پاسخ: مشروع نيست مگر در جائى كه مى خواهد به نماز جماعت ملحق شود .
سوال: عدول نيت از نماز عشاء به مغرب (وقت عدول) چه حكمى دارد ؟
پاسخ: اگر در اثناء نماز بيايد نماز مغرب را نخوانده و هنوز به ركوع ركعت چهارم نرفته و وقت دارد به نماز مغرب عدول كند .
سوال: عدول نيت از نماز عصر به ظهر (وقت عدول) چه حكمى دارد؟
پاسخ: اگر در اثناء نماز عصر متوجه بشود ظهر را نخواند و و قت باقى است به نماز ظهر عدول كند .
سوال: اگر ندانيم وقت نماز گذشته است يا خير در خواندن نماز چگونه نيت کنيم؟
پاسخ: به نيت ما في الذمه انرا انجام بدهيد.
سوال: نيت در نمازهاي شکسته در حين سفر چگونه بايد باشد؟
پاسخ: نيت نماز شکسته را بکنيد.
سوال: اگر ندانيم وقت نماز گذشته است يا خير در خواندن نماز چگونه بايد نيت کنيم؟
پاسخ: به نيت ما في الذمه آنرا انجام بدهيد.
سوال: اگر نماز صبح قضا شود وهنگام اداي قضا مثلا هنگام نماز ظهر آيا بايد اول نماز صبح را بجا آورد يا ميشود بعد از نماز ظهر ويا عصر قضاي نماز صبح را بجا آورد واينکه ايا ميشود موقعي که نيت نماز ظهر کرده اي ومشغول هستي در حين يادت بيايد که نماز صبح را نخوانده اي ايا ميشود در نماز تغيير نيت کرد وآنرا نماز صبح تبديل نمود؟
پاسخ: مخير است اگر چه بهتر است که قبل از نماز نماز ظهر قضاي نماز صبح را انجام بدهد واگر در اثناءنماز يادش افتاد که نماز صبح نخوانده مي تواند نيت خود را به آن برگرداند.
سوال: آيا نيت نماز يا غسل به زبان فارسي صحيح است؟
پاسخ: صحيح است وکافي است.

استفتائات از آيت الله سيستاني

زیر مجموعه ها