اباعبدالله الحسین علیه السلام :
قَالَ : أُنْشُدُكُمُ اللَّهَ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) نَصَبَهُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍ‏ فَنَادَى لَهُ بِالْوَلَايَةِ وَ قَالَ لِيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ قَالُوا : اللَّهُمَّ نَعَم‏
--------------------------------
من با سوگند به خدا از شما می پرسم : آیا می دانید که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم او (امیرالمؤمنین علی بن أبی طالب پدرم) را در روز غدیر خمّ نصب نمود و ندای ولایت او را در داد و گفت : واجب است که حضّار ، این مطالب را برای غائبین بازگو کنند؟ گفتند : بار پروردگارا ! آری !
    • اسلام شناسی (2)

        أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوة علی سیدنا محمد و آله...

    • اسلام شناسی (1)

      أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوة علی سیدنا محمد و آله...

    • چرا اسلام؟ (2)

      چرا اسلام؟ سؤال بعدی که در مقاله قبل به آن اشاره شد، معنای ناسخيّت اسلام و عدم قبول تمسّک به ديگر...

    • چرا اسلام؟ (1)

      چرا اسلام در مقاله قبل به ضرورت دين در زندگی انسان اشاره کرديم و بيان شد که دين به عنوان تعيين کننده...

    • رابطه ي اسلام و ايمان

      سماعة بن مهران : از امام عليه السلام دربارۀ اسلام و ايمان سؤال كردم حضرت فرمود : مثلش را...

    • اجمالى از تاريخ اديان‏ و دین اسلام...

      اجمالى از تاريخ اديان‏ مطمئن‏ترين راه در تحقيق اجمالى تاريخ پيدايش اديان كه از نظر دينى مى‏توان به‏ آن...

    • پيام و نامه معاويه به امير المؤمنين عليه...

      پيام و نامه معاويه به امير المؤمنين عليه السّلام‏ سليم مى‏گويد: در حالى كه ما همراه امير...

    • عبرت از گذشتگان

         از آنچه به گردنكشان پيش از شما از عذاب خدا و دشواريها و حوادث و كيفرهاى او رسيد عبرت...

    • قبر تو مستور ماند

      قبر تو مستور ماند! اي حرم خاص خداوندگار دست خداوند، ترا پرده‏ دار اُمِّ اَب و، بضعه ‏ي خير الانام مادر دو رهبر صلح...

    • مادر نمي ‏ماند

          مادر نمي ‏ماند! چرا مادر نماز خويش را بنشسته مي‏خواند؟! ز فضه راز آن پرسيدم و، گويا نمي‏داند! نفَس از سينه‏اش آيد به سختي، گشته...

    • طلب مرگ(حضرت زهرا)

        طلب مرگ! آنکه قدش، فلک از غصه دو تا کرد، منم آنکه با قامت خم، ناله به پا کرد، منم آنکه بين در و ديوار، ز بي‏ياري...

    • پرستار و بيمار(حضرت زهرا)...

        پرستار و بيمار! به بستر، فاطمه افتاده و مولا پرستارش ببين حال پرستار و مپرس احوال بيمارش کسي از آشنايان هم به ديدارش...

ورود کاربران

دليل دوم بحث از دين : جلب منافع احتمالي

دليل دوم بحث از دين : جلب منافع احتمالي

بسم اللـه الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين و صلي اللـه علي سيدنا محمد و آله الطاهرين و لعنة اللـه علي اعدائهم اجمعين من الان الي قيام يوم الدين

قبل از ورود به بحث لازم است نكته اي را تذكر بدهم و آن اينكه قبل از مطالعه اين دليل دوم خوانندگان محترم بايد دليل اول را با دقت لازم مطالعه كرده باشند زيرا اين دليل با توجه به مطالبي است كه در آن دليل اول ( دفع ضرر محتمل ) بيان شد ، مي باشد و به جهت اينكه موجب اطاله كلام نباشد ديگر آنچه را آنجا گفته بوديم تكرار نكرديم

دليل دوم بحث از دين : جلب منافع احتمالي

اين دليل به همان دليل دفع ضرر محتمل بر مي گردد با اين تفاوت كه در دليل اول بحث دفع ضرر و زيان بود ولي در اينجا بحث جلب منافع احتمالي است همانطور كه در آنجا به خاطر قوي بودن محتمل انسان را به بحث مي كشاند به خاطر ضرر محتمل قوي ، در اينجا هم به خاطر نفع محتمل چون محتمل يعني آن نفع احتمالي قوي است انسان براي اينكه احتمال منفعة قوي داده است مي آيد از دين بحث مي كند.

نفع هايي كه انبياء بيان مي كردند منفعت هايي است كه هيچ انسان عاقلي راحت از كنار ان نمي گذرد چون وعده هايشان مواردي از قبيل : ابديّت و بي نهايت بودن آخرت و خلود در نعمتهاي بي نهايت الهي مي باشد.

خلاصه مطلب:

1-با تفكر و با وجود انبياء احتمال يك سري منافع داده مي شود. ( اين قسمت را مفصلا در دفع ضرر محتمل بيان كرديم فقط لازم است به جاي دفع ضرر محتمل جلب منافع محتمل قرار بدهيد. )

2-اگر كسي بخواهد آن منافع عائدش شود ، بايد يك بحث كلي از دين داشته باشد تا درنهايت بفهمد كه چنين مبشّرات و وعده هايي صحيح است يا نه؟

نتيجه : منافع مترتب بر اعتقاد پيدا كردن است ولي قبل از اعتقاد بايد شناخت پيدا كرد و آمد بحث كرد تا نفيا يا اثباتا شناخت  كه همين بحث از دين است و ثبت المطلوب

وما در مقدمه اين بحث گفتيم كه ما با اين ادله نميخواهيم كسي را ملتزم به اين وعده ها و عذابها و در كل اين عقايد بنماييم بلكه فقط در اين حد ميخواهيم افراد را ملتزم به بحث از دين بنماييم و آنها را به بحث از دين بكشانيم فقط صرف همين كه بيايند بحث كنند تا بعد مشخص كنيم كه كدام عقيده و مسلك صحيح است

ان شاء اللـه در مباحث آينده مطالب و ادله ديگري را خدمت عزيزان بيان خواهيم كرد

وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين و الصلاة علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين

28 جمادي الثاني 1433

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دیدگاه‌ها  

# حجة الاسلام شیخ محمد صادق مسلمی 1391-02-31 21:39
خیلی خوب بود. روی ویرایش و فونت مطالب بیشتر دقت بشه بهترم میشه.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
×

خطا

There was a problem loading image 02321125683337553964.jpgin mod_featcats
There was a problem loading image favaede%20copy.jpgin mod_featcats

دليل دوم بحث از دين : جلب منافع احتمالي

دليل دوم بحث از دين : جلب منافع احتمالي

بسم اللـه الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين و صلي اللـه علي سيدنا محمد و آله الطاهرين و لعنة اللـه علي اعدائهم اجمعين من الان الي قيام يوم الدين

قبل از ورود به بحث لازم است نكته اي را تذكر بدهم و آن اينكه قبل از مطالعه اين دليل دوم خوانندگان محترم بايد دليل اول را با دقت لازم مطالعه كرده باشند زيرا اين دليل با توجه به مطالبي است كه در آن دليل اول ( دفع ضرر محتمل ) بيان شد ، مي باشد و به جهت اينكه موجب اطاله كلام نباشد ديگر آنچه را آنجا گفته بوديم تكرار نكرديم

دليل دوم بحث از دين : جلب منافع احتمالي

اين دليل به همان دليل دفع ضرر محتمل بر مي گردد با اين تفاوت كه در دليل اول بحث دفع ضرر و زيان بود ولي در اينجا بحث جلب منافع احتمالي است همانطور كه در آنجا به خاطر قوي بودن محتمل انسان را به بحث مي كشاند به خاطر ضرر محتمل قوي ، در اينجا هم به خاطر نفع محتمل چون محتمل يعني آن نفع احتمالي قوي است انسان براي اينكه احتمال منفعة قوي داده است مي آيد از دين بحث مي كند.

نفع هايي كه انبياء بيان مي كردند منفعت هايي است كه هيچ انسان عاقلي راحت از كنار ان نمي گذرد چون وعده هايشان مواردي از قبيل : ابديّت و بي نهايت بودن آخرت و خلود در نعمتهاي بي نهايت الهي مي باشد.

خلاصه مطلب:

1-با تفكر و با وجود انبياء احتمال يك سري منافع داده مي شود. ( اين قسمت را مفصلا در دفع ضرر محتمل بيان كرديم فقط لازم است به جاي دفع ضرر محتمل جلب منافع محتمل قرار بدهيد. )

2-اگر كسي بخواهد آن منافع عائدش شود ، بايد يك بحث كلي از دين داشته باشد تا درنهايت بفهمد كه چنين مبشّرات و وعده هايي صحيح است يا نه؟

نتيجه : منافع مترتب بر اعتقاد پيدا كردن است ولي قبل از اعتقاد بايد شناخت پيدا كرد و آمد بحث كرد تا نفيا يا اثباتا شناخت  كه همين بحث از دين است و ثبت المطلوب

وما در مقدمه اين بحث گفتيم كه ما با اين ادله نميخواهيم كسي را ملتزم به اين وعده ها و عذابها و در كل اين عقايد بنماييم بلكه فقط در اين حد ميخواهيم افراد را ملتزم به بحث از دين بنماييم و آنها را به بحث از دين بكشانيم فقط صرف همين كه بيايند بحث كنند تا بعد مشخص كنيم كه كدام عقيده و مسلك صحيح است

ان شاء اللـه در مباحث آينده مطالب و ادله ديگري را خدمت عزيزان بيان خواهيم كرد

وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين و الصلاة علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين

28 جمادي الثاني 1433

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دیدگاه‌ها  

# حجة الاسلام شیخ محمد صادق مسلمی 1391-02-31 21:39
خیلی خوب بود. روی ویرایش و فونت مطالب بیشتر دقت بشه بهترم میشه.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن