اباعبدالله الحسین علیه السلام :
قَالَ : أُنْشُدُكُمُ اللَّهَ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) نَصَبَهُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍ‏ فَنَادَى لَهُ بِالْوَلَايَةِ وَ قَالَ لِيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ قَالُوا : اللَّهُمَّ نَعَم‏
--------------------------------
من با سوگند به خدا از شما می پرسم : آیا می دانید که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم او (امیرالمؤمنین علی بن أبی طالب پدرم) را در روز غدیر خمّ نصب نمود و ندای ولایت او را در داد و گفت : واجب است که حضّار ، این مطالب را برای غائبین بازگو کنند؟ گفتند : بار پروردگارا ! آری !
    • اسلام شناسی (2)

        أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوة علی سیدنا محمد و آله...

    • اسلام شناسی (1)

      أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوة علی سیدنا محمد و آله...

    • چرا اسلام؟ (2)

      چرا اسلام؟ سؤال بعدی که در مقاله قبل به آن اشاره شد، معنای ناسخيّت اسلام و عدم قبول تمسّک به ديگر...

    • چرا اسلام؟ (1)

      چرا اسلام در مقاله قبل به ضرورت دين در زندگی انسان اشاره کرديم و بيان شد که دين به عنوان تعيين کننده...

    • رابطه ي اسلام و ايمان

      سماعة بن مهران : از امام عليه السلام دربارۀ اسلام و ايمان سؤال كردم حضرت فرمود : مثلش را...

    • اجمالى از تاريخ اديان‏ و دین اسلام...

      اجمالى از تاريخ اديان‏ مطمئن‏ترين راه در تحقيق اجمالى تاريخ پيدايش اديان كه از نظر دينى مى‏توان به‏ آن...

    • پيام و نامه معاويه به امير المؤمنين عليه...

      پيام و نامه معاويه به امير المؤمنين عليه السّلام‏ سليم مى‏گويد: در حالى كه ما همراه امير...

    • عبرت از گذشتگان

         از آنچه به گردنكشان پيش از شما از عذاب خدا و دشواريها و حوادث و كيفرهاى او رسيد عبرت...

    • قبر تو مستور ماند

      قبر تو مستور ماند! اي حرم خاص خداوندگار دست خداوند، ترا پرده‏ دار اُمِّ اَب و، بضعه ‏ي خير الانام مادر دو رهبر صلح...

    • مادر نمي ‏ماند

          مادر نمي ‏ماند! چرا مادر نماز خويش را بنشسته مي‏خواند؟! ز فضه راز آن پرسيدم و، گويا نمي‏داند! نفَس از سينه‏اش آيد به سختي، گشته...

    • طلب مرگ(حضرت زهرا)

        طلب مرگ! آنکه قدش، فلک از غصه دو تا کرد، منم آنکه با قامت خم، ناله به پا کرد، منم آنکه بين در و ديوار، ز بي‏ياري...

    • پرستار و بيمار(حضرت زهرا)...

        پرستار و بيمار! به بستر، فاطمه افتاده و مولا پرستارش ببين حال پرستار و مپرس احوال بيمارش کسي از آشنايان هم به ديدارش...

ورود کاربران

احاديث تسبيح فاطمه و ثواب آن

تسبیحات حضرت زهرا

احاديث تسبيح فاطمه و ثواب آن

يکي روايت علل الشرايع بود که آنجا گذشت و ديگر در ثلث اخير جزء چهارم صحيح بخاري و نيز ابوبکر شيرازي که از اعلام سنيه هستند سند، بابي ليلي مي‏رسانند که علي شکايت کرد که حمل مشک آب بدن مرا بيازرد و پوست آن را برداشت فاطمه نيز شکايت کرد که دستهاي من از گردانيدن آسيا از کار شده است چون در اين وقت نزد حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم گروهي از اسيران حاضر بودند اميرالمؤمنين فاطمه را فرمود بنزديک پدر شو و خدمت کاري طلب کن لاجرم فاطمه بحضرت رسول آمد و سلام داد و جواب شنيد.

و بروايت بخاري رسول خدا را نديد عايشه در آنجا بود مطلب را بعايشه فرمود چون پيغمبر وارد شد عايشه رسول خدا را از قصه آگاه کرد رسول خدا بخدمت فاطمه شتافت فاطمه مي‏فرمايد ما در خوابگاه خود خوابيده بوديم من خواستم از جاي خود برخيزم رسول خدا فرمود بجاي باش سپس بين من و علي نشست حتي و جدت برد قدميه علي صدري سپس تسبيح را تعليم آنها نمود و بروايت ابوبکر شيرازي و حاکم در

المستدرک و عسقلاني در اصابه فاطمه بحضرت رسول آمد و بي آن که اظهار حاجت کند مراجعت فرمود اميرالمؤمنين فرمود بگوي تا چه جواب آوردي عرض کرد بخدا قسم از هيبت رسول خدا مرا نيروي سخن گفتن نماند

و بروايت ديگر گفت چند نفر از جوانان بنزد آن حضرت بودند من حيا کردم سخن بگويم اين وقت علي فاطمه را برداشت و بحضرت رسول آمد و سلام داد و جواب شنيد پيغمبر فرمود همانا حاجتي شما را باينجانب جنبش داده اميرالمؤمنين صورت حال را بشرح کرده

و بروايت ديگر فاطمه شرح حال خويش نمود رسول خدا فرمود بخدا قسم اينک در مسجد چهار صد تن حاضر است و ايشان را نه طعامي است مهنا و نه جامعه‏ايست مهيا اگر بيمناک نبودم که از تو فضيلتي فوت شود ترا جاريه‏اي عطا مي‏کردم هان اي فاطمه نمي‏خواهم اجري که خاص تو است بر جاريه فرمود آيد و بيم دارم که فرداي قيامت در حضرت خداوند علي با تو از در مخاصمت بيرون شود و حق خود را از تو طلب کند آنگاه تسبيح فاطمه را بجاي کنيز بايشان تعليم نمود چون فاطمه مراجعت نمود حضرت علي عليه‏السلام فرمود رفتي خدمت رسول خدا براي طلب دنيا خداي متعال ثواب آخرت را بما عطا فرمود اين وقت اين آيه‏ي شريفه نازل گرديد (واما تعرضن عنهم ابتغاء رحمه من ربک ترجوها فقل لهم قولا ميسورا) چون رسول خدا اجر جميل و ثواب جزيل را در فروختن جاريه و انفاق باصحاب صفه مي‏دانست لهذا اعراض فرمود از قضاء حاجت دخترش فاطمه و رضاي خدا را در آن ارجح مي‏دانست پس خداوند متعال فرمود اين اعراض تو از قرابت قريبه و فاطمه‏ي مرضيه بجهت طلب ثواب و رحمت و رضاي ماست که بدان اميدواري ليکن بفول حسن با فاطمه سخن بگوي که در آن هم رضاي ماست و طلب ثواب و رحمت است از اين جهت آن پيغمبر رحمت در اين آيه از قول ميسور دانست از پروردگار متعال اجازه تيست در استرضاي خاطر فاطمه بلکه ابتغاء برضوان الله و رجاء برحمه الله در حقيقت برآوردن حاجت فاطمه است پس جاريه‏اي براي آن مخدره فرستاد و آن را فضه نام نهاد که ترجمه‏ي حال او در محل خود مفصلا بيايد.

واما ثواب اين تسبيح کليني در کافي باسناد معتبره از محمد بن مسلم ثقفي از امام باقر روايت مي‏کند که آن حضرت بمحمد بن مسلم فرمودند بعد از نماز فريضه فاضل‏تر از تسبيح فاطمه چيزي نمي‏دانم که بعد از هر نماز مقرر و معمول دارند و ده مرتبه اين تهليل را بعد از نماز صبح بگويند لا اله الا الله وحده لا شريک له له الملک و له الحمد يحيي و يميت و هو حي لايموت بيده الخير و هو علي کل شئي قدير

و حضرت باقر فرمودند اگر چيزي فاضل‏تر از تسبيح فاطمه بود رسول خدا از وي دريغ نمي‏فرمود و او را تعليم مي‏نمود و آن سي و سه مرتبه سبحان الله و سي و سه مرتبه الحمدلله و سي و چهار مرتبه الله اکبر اين جمله يکصد بشمار مي‏رود.

و بروايتي باين ترتيب عامه قرائت مي‏نمايند حضرت باقر مي‏فرمايد اولي و اشهر آنست که 34 کرت الله اکبر و 33 کرت الحمد لله و 33 کرت سبحان الله بگويد

و در اعيان الشيعه در ترجمه‏ي حضرت زهرا سلام‏الله‏عليها از اصابه‏ي ابن حجر نقل مي‏فرمايد که علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام مي‏فرمود از آن روزي که من اين تسبيح را تعليم گرفتم آن را ترک نکردم ابن الکوا گفت ولو در شب صفين حضرت فرمود قاتلکم الله ولو در شب صفين.

و محدث قمي در کتاب باقيات الصالحات که در حاشيه‏ي مفاتيح الجنان مکرر در مکرر طبع شده مي‏فرمايد احاديث در فضيلت اين تبسيح زياده از حد و احصا است از حضرت صادق عليه‏السلام منقولست که فرمود ما امر مي‏کنيم کودکان خود را به تبسيح فاطمه (ع) چنان که امر مي‏کنم ايشان را بنماز پس آن را ترک مکن که هر که مداومت نمايد بر آن شقي و بدبخت نشود.

و در روايت معتبره وارد شده است که ذکر کبير که خدا در قرآن مجيد بآن امر فرموده تسبيح حضرت فاطمه است و هر که بعد از هر نماز مداومت نمايد خدا را بسيار ياد کرده است و بآيه‏ي کريمه‏ي واذکرو الله ذکرا کبيرا عمل نموده

و بسند معتبر از امام باقر عليه‏السلام مرويست که هر که تسبيح فاطمه را بگويد و بعد از آن استغفار کند خدا او را بيامرزد و آن بر زبان صد هست و در ميزان عمل هزار و شيطان را دور مي‏کند و خدا را خشنود مي‏گرداند.

و بسندهاي صحيحه از حضرت صادق عليه‏السلام مرويست که هر که تسبيح فاطمه را بعد از نماز بگويد پيش از آن که پاها را از هيئت نماز بگرداند آمرزيده شود و بهشت او را واجب گردد.

و در حديث معتبر ديگر فرمود که تسبيح فاطمه را بعد از هر نماز خواندن بهتر است نزد من از آن که هزار رکعت نماز بگذارد در هر روزي

و در روايت معتبر از حضرت باقر عليه‏السلام منقولست که فرمود عبادت الهي کرده نشده است بچيزي از تسبيح و تمجيد که بهتر از تسبيح فاطمه باشد و اگر چيزي از آن بهتر مي‏بود حضرت رسول آن را بفاطمه عطا مي‏نمود

و از حضرت صادق عليه‏السلام مرويست که هر که بعد از نماز فريضه تسبيح فاطمه را بگويد و در عقب او يک مرتبه لا اله الا الله بگويد خداوند متعال او را بيامرزد

رياحين الشريعه / ج1 / ص  195 تا 198

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

×

خطا

There was a problem loading image 02321125683337553964.jpgin mod_featcats
There was a problem loading image favaede%20copy.jpgin mod_featcats

احاديث تسبيح فاطمه و ثواب آن

تسبیحات حضرت زهرا

احاديث تسبيح فاطمه و ثواب آن

يکي روايت علل الشرايع بود که آنجا گذشت و ديگر در ثلث اخير جزء چهارم صحيح بخاري و نيز ابوبکر شيرازي که از اعلام سنيه هستند سند، بابي ليلي مي‏رسانند که علي شکايت کرد که حمل مشک آب بدن مرا بيازرد و پوست آن را برداشت فاطمه نيز شکايت کرد که دستهاي من از گردانيدن آسيا از کار شده است چون در اين وقت نزد حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم گروهي از اسيران حاضر بودند اميرالمؤمنين فاطمه را فرمود بنزديک پدر شو و خدمت کاري طلب کن لاجرم فاطمه بحضرت رسول آمد و سلام داد و جواب شنيد.

و بروايت بخاري رسول خدا را نديد عايشه در آنجا بود مطلب را بعايشه فرمود چون پيغمبر وارد شد عايشه رسول خدا را از قصه آگاه کرد رسول خدا بخدمت فاطمه شتافت فاطمه مي‏فرمايد ما در خوابگاه خود خوابيده بوديم من خواستم از جاي خود برخيزم رسول خدا فرمود بجاي باش سپس بين من و علي نشست حتي و جدت برد قدميه علي صدري سپس تسبيح را تعليم آنها نمود و بروايت ابوبکر شيرازي و حاکم در

المستدرک و عسقلاني در اصابه فاطمه بحضرت رسول آمد و بي آن که اظهار حاجت کند مراجعت فرمود اميرالمؤمنين فرمود بگوي تا چه جواب آوردي عرض کرد بخدا قسم از هيبت رسول خدا مرا نيروي سخن گفتن نماند

و بروايت ديگر گفت چند نفر از جوانان بنزد آن حضرت بودند من حيا کردم سخن بگويم اين وقت علي فاطمه را برداشت و بحضرت رسول آمد و سلام داد و جواب شنيد پيغمبر فرمود همانا حاجتي شما را باينجانب جنبش داده اميرالمؤمنين صورت حال را بشرح کرده

و بروايت ديگر فاطمه شرح حال خويش نمود رسول خدا فرمود بخدا قسم اينک در مسجد چهار صد تن حاضر است و ايشان را نه طعامي است مهنا و نه جامعه‏ايست مهيا اگر بيمناک نبودم که از تو فضيلتي فوت شود ترا جاريه‏اي عطا مي‏کردم هان اي فاطمه نمي‏خواهم اجري که خاص تو است بر جاريه فرمود آيد و بيم دارم که فرداي قيامت در حضرت خداوند علي با تو از در مخاصمت بيرون شود و حق خود را از تو طلب کند آنگاه تسبيح فاطمه را بجاي کنيز بايشان تعليم نمود چون فاطمه مراجعت نمود حضرت علي عليه‏السلام فرمود رفتي خدمت رسول خدا براي طلب دنيا خداي متعال ثواب آخرت را بما عطا فرمود اين وقت اين آيه‏ي شريفه نازل گرديد (واما تعرضن عنهم ابتغاء رحمه من ربک ترجوها فقل لهم قولا ميسورا) چون رسول خدا اجر جميل و ثواب جزيل را در فروختن جاريه و انفاق باصحاب صفه مي‏دانست لهذا اعراض فرمود از قضاء حاجت دخترش فاطمه و رضاي خدا را در آن ارجح مي‏دانست پس خداوند متعال فرمود اين اعراض تو از قرابت قريبه و فاطمه‏ي مرضيه بجهت طلب ثواب و رحمت و رضاي ماست که بدان اميدواري ليکن بفول حسن با فاطمه سخن بگوي که در آن هم رضاي ماست و طلب ثواب و رحمت است از اين جهت آن پيغمبر رحمت در اين آيه از قول ميسور دانست از پروردگار متعال اجازه تيست در استرضاي خاطر فاطمه بلکه ابتغاء برضوان الله و رجاء برحمه الله در حقيقت برآوردن حاجت فاطمه است پس جاريه‏اي براي آن مخدره فرستاد و آن را فضه نام نهاد که ترجمه‏ي حال او در محل خود مفصلا بيايد.

واما ثواب اين تسبيح کليني در کافي باسناد معتبره از محمد بن مسلم ثقفي از امام باقر روايت مي‏کند که آن حضرت بمحمد بن مسلم فرمودند بعد از نماز فريضه فاضل‏تر از تسبيح فاطمه چيزي نمي‏دانم که بعد از هر نماز مقرر و معمول دارند و ده مرتبه اين تهليل را بعد از نماز صبح بگويند لا اله الا الله وحده لا شريک له له الملک و له الحمد يحيي و يميت و هو حي لايموت بيده الخير و هو علي کل شئي قدير

و حضرت باقر فرمودند اگر چيزي فاضل‏تر از تسبيح فاطمه بود رسول خدا از وي دريغ نمي‏فرمود و او را تعليم مي‏نمود و آن سي و سه مرتبه سبحان الله و سي و سه مرتبه الحمدلله و سي و چهار مرتبه الله اکبر اين جمله يکصد بشمار مي‏رود.

و بروايتي باين ترتيب عامه قرائت مي‏نمايند حضرت باقر مي‏فرمايد اولي و اشهر آنست که 34 کرت الله اکبر و 33 کرت الحمد لله و 33 کرت سبحان الله بگويد

و در اعيان الشيعه در ترجمه‏ي حضرت زهرا سلام‏الله‏عليها از اصابه‏ي ابن حجر نقل مي‏فرمايد که علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام مي‏فرمود از آن روزي که من اين تسبيح را تعليم گرفتم آن را ترک نکردم ابن الکوا گفت ولو در شب صفين حضرت فرمود قاتلکم الله ولو در شب صفين.

و محدث قمي در کتاب باقيات الصالحات که در حاشيه‏ي مفاتيح الجنان مکرر در مکرر طبع شده مي‏فرمايد احاديث در فضيلت اين تبسيح زياده از حد و احصا است از حضرت صادق عليه‏السلام منقولست که فرمود ما امر مي‏کنيم کودکان خود را به تبسيح فاطمه (ع) چنان که امر مي‏کنم ايشان را بنماز پس آن را ترک مکن که هر که مداومت نمايد بر آن شقي و بدبخت نشود.

و در روايت معتبره وارد شده است که ذکر کبير که خدا در قرآن مجيد بآن امر فرموده تسبيح حضرت فاطمه است و هر که بعد از هر نماز مداومت نمايد خدا را بسيار ياد کرده است و بآيه‏ي کريمه‏ي واذکرو الله ذکرا کبيرا عمل نموده

و بسند معتبر از امام باقر عليه‏السلام مرويست که هر که تسبيح فاطمه را بگويد و بعد از آن استغفار کند خدا او را بيامرزد و آن بر زبان صد هست و در ميزان عمل هزار و شيطان را دور مي‏کند و خدا را خشنود مي‏گرداند.

و بسندهاي صحيحه از حضرت صادق عليه‏السلام مرويست که هر که تسبيح فاطمه را بعد از نماز بگويد پيش از آن که پاها را از هيئت نماز بگرداند آمرزيده شود و بهشت او را واجب گردد.

و در حديث معتبر ديگر فرمود که تسبيح فاطمه را بعد از هر نماز خواندن بهتر است نزد من از آن که هزار رکعت نماز بگذارد در هر روزي

و در روايت معتبر از حضرت باقر عليه‏السلام منقولست که فرمود عبادت الهي کرده نشده است بچيزي از تسبيح و تمجيد که بهتر از تسبيح فاطمه باشد و اگر چيزي از آن بهتر مي‏بود حضرت رسول آن را بفاطمه عطا مي‏نمود

و از حضرت صادق عليه‏السلام مرويست که هر که بعد از نماز فريضه تسبيح فاطمه را بگويد و در عقب او يک مرتبه لا اله الا الله بگويد خداوند متعال او را بيامرزد

رياحين الشريعه / ج1 / ص  195 تا 198

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید