اباعبدالله الحسین علیه السلام :
قَالَ : أُنْشُدُكُمُ اللَّهَ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) نَصَبَهُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍ‏ فَنَادَى لَهُ بِالْوَلَايَةِ وَ قَالَ لِيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ قَالُوا : اللَّهُمَّ نَعَم‏
--------------------------------
من با سوگند به خدا از شما می پرسم : آیا می دانید که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم او (امیرالمؤمنین علی بن أبی طالب پدرم) را در روز غدیر خمّ نصب نمود و ندای ولایت او را در داد و گفت : واجب است که حضّار ، این مطالب را برای غائبین بازگو کنند؟ گفتند : بار پروردگارا ! آری !
    • اسلام شناسی (2)

        أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوة علی سیدنا محمد و آله...

    • اسلام شناسی (1)

      أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوة علی سیدنا محمد و آله...

    • چرا اسلام؟ (2)

      چرا اسلام؟ سؤال بعدی که در مقاله قبل به آن اشاره شد، معنای ناسخيّت اسلام و عدم قبول تمسّک به ديگر...

    • چرا اسلام؟ (1)

      چرا اسلام در مقاله قبل به ضرورت دين در زندگی انسان اشاره کرديم و بيان شد که دين به عنوان تعيين کننده...

    • رابطه ي اسلام و ايمان

      سماعة بن مهران : از امام عليه السلام دربارۀ اسلام و ايمان سؤال كردم حضرت فرمود : مثلش را...

    • اجمالى از تاريخ اديان‏ و دین اسلام...

      اجمالى از تاريخ اديان‏ مطمئن‏ترين راه در تحقيق اجمالى تاريخ پيدايش اديان كه از نظر دينى مى‏توان به‏ آن...

    • پيام و نامه معاويه به امير المؤمنين عليه...

      پيام و نامه معاويه به امير المؤمنين عليه السّلام‏ سليم مى‏گويد: در حالى كه ما همراه امير...

    • عبرت از گذشتگان

         از آنچه به گردنكشان پيش از شما از عذاب خدا و دشواريها و حوادث و كيفرهاى او رسيد عبرت...

    • قبر تو مستور ماند

      قبر تو مستور ماند! اي حرم خاص خداوندگار دست خداوند، ترا پرده‏ دار اُمِّ اَب و، بضعه ‏ي خير الانام مادر دو رهبر صلح...

    • مادر نمي ‏ماند

          مادر نمي ‏ماند! چرا مادر نماز خويش را بنشسته مي‏خواند؟! ز فضه راز آن پرسيدم و، گويا نمي‏داند! نفَس از سينه‏اش آيد به سختي، گشته...

    • طلب مرگ(حضرت زهرا)

        طلب مرگ! آنکه قدش، فلک از غصه دو تا کرد، منم آنکه با قامت خم، ناله به پا کرد، منم آنکه بين در و ديوار، ز بي‏ياري...

    • پرستار و بيمار(حضرت زهرا)...

        پرستار و بيمار! به بستر، فاطمه افتاده و مولا پرستارش ببين حال پرستار و مپرس احوال بيمارش کسي از آشنايان هم به ديدارش...

ورود کاربران

حوض كوثر در بيانات امام محمّد باقر عليه السّلام


حوض كوثر در بيانات امام محمّد باقر عليه السّلام

در كتاب «بشارة المصطفى» و «مجالس» مفيد و «أمالى» شيخ طوسى روايت كرده‏اند، از مفيد، از ابن قولويه، از حسين بن محمّد ابن عامر، از مُعَلّى بن محمّد، از محمّد بن جمهور عَمِّى، از ابن محبوب، از أبو محمّد وابِشى، از أبو وَرْد كه گفت: از حضرت إمام محمّد باقر عليه السّلام شنيدم كه مى‏گفت:

چون روز قيامت بر پا شود، خداوند همه مردم را عريان و پابرهنه در زمين هموارى جمع ميكند؛ و آنها را در راه محشر بقدرى متوقّف ميدارند كه همگى عرق بسيارى مى‏كنند و نفَس‏هاى آنان به شدّت ميزند، و به قدرى كه خداوند اراده كرده است درنگ مى‏كنند؛ و اينست معناى گفتار خداوند تعالى:

فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا. / آيه 108، از سوره 20: طه‏

«و در آن وقت (اى پيامبر) نمى‏شنوى مگر صداى آرام و بدون صوت را»

در اينحال منادى از عرش ندا ميكند: كجاست پيامبر امّى؟

خلائق ميگويند: اين صداى تو به همه رسيد و همه شنيدند، آن پيامبر را با اسمش صدا كن!

منادى ندا ميدهد: كجاست پيامبر رحمت: محمّد بن عبد الله؟

رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم بر پا مى‏ايستد، و از همه مردم جلوتر مى‏آيد تا اينكه مى‏رسد به حوضى كه طول آن به قدر مسافت ما بين أيْلَة و صَنْعَاء مى‏باشد، و در كنار حوض مى‏ايستد.

و پس از آن صاحب شما را ندا مى‏كنند؛ او هم به جلو مى‏آيد، و در برابر مردم با رسول الله وقوف مى‏كند.

و سپس به مردم اجازه داده مى‏شود، و آنان به حركت در مى‏آيند. و در آن وقت، مردم به دو دسته تقسيم مى‏شوند: جماعتى در حوض وارد مى‏شوند، و جماعتى را از حوض دور مى‏كنند و چون رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم ببيند كه از محبّان ما أهل بيت كسى را از حوض دور كنند گريه ميكند و ميگويد: اى پروردگار من! شيعه علىّ! اى پروردگار من! شيعه علىّ!

در اين حال خداوند فرشته اى را مى‏گمارد كه از آن حضرت بپرسد: اى محمّد! سبب گريه شما چيست؟!

رسول الله ميگويد: چگونه نگريم بر جماعتى كه از شيعيان برادرم علىّ بن أبى طالب هستند، و من آنان را مى‏نگرم كه از حوض دورشان كرده‏اند، و به جانب أصحاب دوزخ روان ساخته‏اند!؟

خداوند عزّ و جلّ ميگويد: اى محمّد! من از گناهان آنها گذشتم، و همه را به تو بخشيدم. و من آنان را به تو و به كسانى كه از ذرّيّه تو هستند، و آنان آن ذرّيّه را دوست دارند و ولايت آنها را برعهده گرفته‏اند، ملحق ساختم، و آنها را از زمره و جمعيّت تو قرار دادم و در حوض تو وارد كردم و شفاعت تو را درباره آنان پذيرفتم و تو را بدين جهت مكرّم و گرامى داشتم.

و حضرت باقر: محمّد بن علىّ بن الحسين عليهم السّلام گفتند: در آن روز چه بسيار از مردان و زنان گريه كننده اى كه چون اين جريان را ببينند، فرياد مى‏زنند: يا مُحَمَّداه!

و هيچيك از مواليان ما و از محبّان ما نمى‏ماند مگر آنكه در حزب ما قرار مى‏گيرد و با ما وارد در حوض ما مى‏شود.

و علىّ بن إبراهيم در «تفسير» خود، در ذيل آيه كريمه: وَ خَشَعَتِ الاصْوَاتُ لِلرَّحْمَنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا، از پدرش: إبراهيم بن هاشم، از ابن محبوب، از وابشى، از أبو الورد، همين مضمون روايت را آورده است.

 

معاد شناسى، ج‏9، ص: 437 تا 439

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

×

خطا

There was a problem loading image 02321125683337553964.jpgin mod_featcats
There was a problem loading image favaede%20copy.jpgin mod_featcats

حوض كوثر در بيانات امام محمّد باقر عليه السّلام


حوض كوثر در بيانات امام محمّد باقر عليه السّلام

در كتاب «بشارة المصطفى» و «مجالس» مفيد و «أمالى» شيخ طوسى روايت كرده‏اند، از مفيد، از ابن قولويه، از حسين بن محمّد ابن عامر، از مُعَلّى بن محمّد، از محمّد بن جمهور عَمِّى، از ابن محبوب، از أبو محمّد وابِشى، از أبو وَرْد كه گفت: از حضرت إمام محمّد باقر عليه السّلام شنيدم كه مى‏گفت:

چون روز قيامت بر پا شود، خداوند همه مردم را عريان و پابرهنه در زمين هموارى جمع ميكند؛ و آنها را در راه محشر بقدرى متوقّف ميدارند كه همگى عرق بسيارى مى‏كنند و نفَس‏هاى آنان به شدّت ميزند، و به قدرى كه خداوند اراده كرده است درنگ مى‏كنند؛ و اينست معناى گفتار خداوند تعالى:

فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا. / آيه 108، از سوره 20: طه‏

«و در آن وقت (اى پيامبر) نمى‏شنوى مگر صداى آرام و بدون صوت را»

در اينحال منادى از عرش ندا ميكند: كجاست پيامبر امّى؟

خلائق ميگويند: اين صداى تو به همه رسيد و همه شنيدند، آن پيامبر را با اسمش صدا كن!

منادى ندا ميدهد: كجاست پيامبر رحمت: محمّد بن عبد الله؟

رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم بر پا مى‏ايستد، و از همه مردم جلوتر مى‏آيد تا اينكه مى‏رسد به حوضى كه طول آن به قدر مسافت ما بين أيْلَة و صَنْعَاء مى‏باشد، و در كنار حوض مى‏ايستد.

و پس از آن صاحب شما را ندا مى‏كنند؛ او هم به جلو مى‏آيد، و در برابر مردم با رسول الله وقوف مى‏كند.

و سپس به مردم اجازه داده مى‏شود، و آنان به حركت در مى‏آيند. و در آن وقت، مردم به دو دسته تقسيم مى‏شوند: جماعتى در حوض وارد مى‏شوند، و جماعتى را از حوض دور مى‏كنند و چون رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم ببيند كه از محبّان ما أهل بيت كسى را از حوض دور كنند گريه ميكند و ميگويد: اى پروردگار من! شيعه علىّ! اى پروردگار من! شيعه علىّ!

در اين حال خداوند فرشته اى را مى‏گمارد كه از آن حضرت بپرسد: اى محمّد! سبب گريه شما چيست؟!

رسول الله ميگويد: چگونه نگريم بر جماعتى كه از شيعيان برادرم علىّ بن أبى طالب هستند، و من آنان را مى‏نگرم كه از حوض دورشان كرده‏اند، و به جانب أصحاب دوزخ روان ساخته‏اند!؟

خداوند عزّ و جلّ ميگويد: اى محمّد! من از گناهان آنها گذشتم، و همه را به تو بخشيدم. و من آنان را به تو و به كسانى كه از ذرّيّه تو هستند، و آنان آن ذرّيّه را دوست دارند و ولايت آنها را برعهده گرفته‏اند، ملحق ساختم، و آنها را از زمره و جمعيّت تو قرار دادم و در حوض تو وارد كردم و شفاعت تو را درباره آنان پذيرفتم و تو را بدين جهت مكرّم و گرامى داشتم.

و حضرت باقر: محمّد بن علىّ بن الحسين عليهم السّلام گفتند: در آن روز چه بسيار از مردان و زنان گريه كننده اى كه چون اين جريان را ببينند، فرياد مى‏زنند: يا مُحَمَّداه!

و هيچيك از مواليان ما و از محبّان ما نمى‏ماند مگر آنكه در حزب ما قرار مى‏گيرد و با ما وارد در حوض ما مى‏شود.

و علىّ بن إبراهيم در «تفسير» خود، در ذيل آيه كريمه: وَ خَشَعَتِ الاصْوَاتُ لِلرَّحْمَنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا، از پدرش: إبراهيم بن هاشم، از ابن محبوب، از وابشى، از أبو الورد، همين مضمون روايت را آورده است.

 

معاد شناسى، ج‏9، ص: 437 تا 439

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید