اباعبدالله الحسین علیه السلام :
قَالَ : أُنْشُدُكُمُ اللَّهَ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) نَصَبَهُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍ‏ فَنَادَى لَهُ بِالْوَلَايَةِ وَ قَالَ لِيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ قَالُوا : اللَّهُمَّ نَعَم‏
--------------------------------
من با سوگند به خدا از شما می پرسم : آیا می دانید که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم او (امیرالمؤمنین علی بن أبی طالب پدرم) را در روز غدیر خمّ نصب نمود و ندای ولایت او را در داد و گفت : واجب است که حضّار ، این مطالب را برای غائبین بازگو کنند؟ گفتند : بار پروردگارا ! آری !
    • اسلام شناسی (2)

        أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوة علی سیدنا محمد و آله...

    • اسلام شناسی (1)

      أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوة علی سیدنا محمد و آله...

    • چرا اسلام؟ (2)

      چرا اسلام؟ سؤال بعدی که در مقاله قبل به آن اشاره شد، معنای ناسخيّت اسلام و عدم قبول تمسّک به ديگر...

    • چرا اسلام؟ (1)

      چرا اسلام در مقاله قبل به ضرورت دين در زندگی انسان اشاره کرديم و بيان شد که دين به عنوان تعيين کننده...

    • رابطه ي اسلام و ايمان

      سماعة بن مهران : از امام عليه السلام دربارۀ اسلام و ايمان سؤال كردم حضرت فرمود : مثلش را...

    • اجمالى از تاريخ اديان‏ و دین اسلام...

      اجمالى از تاريخ اديان‏ مطمئن‏ترين راه در تحقيق اجمالى تاريخ پيدايش اديان كه از نظر دينى مى‏توان به‏ آن...

    • پيام و نامه معاويه به امير المؤمنين عليه...

      پيام و نامه معاويه به امير المؤمنين عليه السّلام‏ سليم مى‏گويد: در حالى كه ما همراه امير...

    • عبرت از گذشتگان

         از آنچه به گردنكشان پيش از شما از عذاب خدا و دشواريها و حوادث و كيفرهاى او رسيد عبرت...

    • قبر تو مستور ماند

      قبر تو مستور ماند! اي حرم خاص خداوندگار دست خداوند، ترا پرده‏ دار اُمِّ اَب و، بضعه ‏ي خير الانام مادر دو رهبر صلح...

    • مادر نمي ‏ماند

          مادر نمي ‏ماند! چرا مادر نماز خويش را بنشسته مي‏خواند؟! ز فضه راز آن پرسيدم و، گويا نمي‏داند! نفَس از سينه‏اش آيد به سختي، گشته...

    • طلب مرگ(حضرت زهرا)

        طلب مرگ! آنکه قدش، فلک از غصه دو تا کرد، منم آنکه با قامت خم، ناله به پا کرد، منم آنکه بين در و ديوار، ز بي‏ياري...

    • پرستار و بيمار(حضرت زهرا)...

        پرستار و بيمار! به بستر، فاطمه افتاده و مولا پرستارش ببين حال پرستار و مپرس احوال بيمارش کسي از آشنايان هم به ديدارش...

ورود کاربران

اهميت علم و عالم در كلام امام هادي عليه السلام

 اهميت علم و عالم در كلام امام هادي عليه السلام

از امام حسن عسكري عليه‌السلام نقل شده: به امام هادي عليه‌السلام خبر رسيد كه مردي از فقهاي شيعه با بعضي از ناصبي‌ها مناظره نموده و آن ناصبي را محكوم و رسوا نموده است. روزي آن دانشمند شيعه خدمت امام هادي عليه‌السلام شرفياب شد جمعي از بني‌هاشم و علوي‌ها خدمت حضرت بودند. حضرت در صدر مجلس جايي بالاتر از بقيه مكان‌هاي مجلس، نشسته بود، وقتي كه آن دانشمند وارد گرديد حضرت او را نزد خود طلبيد و در كنار خود نشاند و توجه خود را به او معطوف نمود.

كار حضرت بر اشرافي كه حاضر بودند سنگين آمد. علوي‌ها به احترام آن حضرت اعتراض نكردند ولي بزرگ بني‌هاشم زبان به اعتراض گشود و گفت: يا بن رسول‌الله! اين گونه شخص عامي را بر بزرگان از آل ابي‌طالب عليه‌السلام و آل عباس مقدس مي‌داري؟!

حضرت فرمود: مواظب باشيد از كساني نباشيد كه خدا در مذمت آنان فرموده است: (الم تر الي الذين اوتوا نصيبا من الكتاب يدعون الي كتاب الله ليحكم بينهم ثم يتولي فريق منهم و هم معرضون).  «مگر نگاه نمي‌نمايي به كساني كه بهره‌اي از كتاب به آنها داده شده به كتاب خدا دعوت مي‌شوند، پس گروهي از آنها پشت مي‌كنند و رو مي‌گردانند».

پس از آن حضرت فرمود: راضي هستيد كه قرآن ميان ما داور و حكم باشد؟ گفتند: آري. فرمود: مگر خدا نفرموده است: «يا ايها الذين آمنوا اذا قيل لكم تفسحوا في المجالس فافسحوا يفسح الله لكم و اذا قيل انشزوا فانشزوا يرفع الله الذين آمنوا منكم و الذين اوتوا العلم درجات) . «اي كساني كه ايمان آورده‌ايد وقتي كه به شما گفته شد در مجالس جا باز نماييد، جا باز كنيد كه خدا به شما گشايش مي‌دهد و وقتي كه گفتند: برخيزيد، برخيزيد خداوند مرتبه‌ي كساني از شما كه ايمان آورده‌اند و مرتبه‌ي صاحبان علم را درجاتي بالا مي‌برد». خدا راضي نشده براي عالمي كه ايمان دارد مگر اينكه او را بر مومني كه علم ندارد رفعت و برتري دهد همان گونه كه راضي نشده مگر اين كه مومن را بر غير مومن برتري دهد.

شما كه به من اعتراض مي‌كنيد كه چرا اين فقيه و دانشمند را بر شما برتري دادم و او را در كنار خود جاي دادم، بگوييد آيا خدا در مقام بيان فضيلت و برتري افراد چه فرموده است: آيا فرموده: خداوند بالا مي‌برد مرتبه‌ي كساني را كه ايمان آورده‌اند و مرتبه‌ي كساني كه صاحب علم هستند يا اينكه فرموده: يرفع الذين اوتوا شرف النسب درجات؛ بالا مي‌برد رتبه كساني كه داراي شرافت نسب هستند. و مگر خداوند نفرموده: (هل يستوي الذين يعلمون و الذين لا يعلمون) مگر كساني كه مي‌دانند با كساني كه نمي‌دانند مساويند؟ اگر با آيات قرآن كه بعضي از آن تلاوت شد آشنا هستيد چرا به من در ارتباط با احترامي كه از اين عالم به جا آوردم اعتراض مي‌نماييد؟ شكستي كه اين عالم به آن ناصبي داده است در مقام بيان و حجت و دليل از هر شرافت نسبي بالاتر است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

×

خطا

There was a problem loading image 02321125683337553964.jpgin mod_featcats
There was a problem loading image favaede%20copy.jpgin mod_featcats

اهميت علم و عالم در كلام امام هادي عليه السلام

 اهميت علم و عالم در كلام امام هادي عليه السلام

از امام حسن عسكري عليه‌السلام نقل شده: به امام هادي عليه‌السلام خبر رسيد كه مردي از فقهاي شيعه با بعضي از ناصبي‌ها مناظره نموده و آن ناصبي را محكوم و رسوا نموده است. روزي آن دانشمند شيعه خدمت امام هادي عليه‌السلام شرفياب شد جمعي از بني‌هاشم و علوي‌ها خدمت حضرت بودند. حضرت در صدر مجلس جايي بالاتر از بقيه مكان‌هاي مجلس، نشسته بود، وقتي كه آن دانشمند وارد گرديد حضرت او را نزد خود طلبيد و در كنار خود نشاند و توجه خود را به او معطوف نمود.

كار حضرت بر اشرافي كه حاضر بودند سنگين آمد. علوي‌ها به احترام آن حضرت اعتراض نكردند ولي بزرگ بني‌هاشم زبان به اعتراض گشود و گفت: يا بن رسول‌الله! اين گونه شخص عامي را بر بزرگان از آل ابي‌طالب عليه‌السلام و آل عباس مقدس مي‌داري؟!

حضرت فرمود: مواظب باشيد از كساني نباشيد كه خدا در مذمت آنان فرموده است: (الم تر الي الذين اوتوا نصيبا من الكتاب يدعون الي كتاب الله ليحكم بينهم ثم يتولي فريق منهم و هم معرضون).  «مگر نگاه نمي‌نمايي به كساني كه بهره‌اي از كتاب به آنها داده شده به كتاب خدا دعوت مي‌شوند، پس گروهي از آنها پشت مي‌كنند و رو مي‌گردانند».

پس از آن حضرت فرمود: راضي هستيد كه قرآن ميان ما داور و حكم باشد؟ گفتند: آري. فرمود: مگر خدا نفرموده است: «يا ايها الذين آمنوا اذا قيل لكم تفسحوا في المجالس فافسحوا يفسح الله لكم و اذا قيل انشزوا فانشزوا يرفع الله الذين آمنوا منكم و الذين اوتوا العلم درجات) . «اي كساني كه ايمان آورده‌ايد وقتي كه به شما گفته شد در مجالس جا باز نماييد، جا باز كنيد كه خدا به شما گشايش مي‌دهد و وقتي كه گفتند: برخيزيد، برخيزيد خداوند مرتبه‌ي كساني از شما كه ايمان آورده‌اند و مرتبه‌ي صاحبان علم را درجاتي بالا مي‌برد». خدا راضي نشده براي عالمي كه ايمان دارد مگر اينكه او را بر مومني كه علم ندارد رفعت و برتري دهد همان گونه كه راضي نشده مگر اين كه مومن را بر غير مومن برتري دهد.

شما كه به من اعتراض مي‌كنيد كه چرا اين فقيه و دانشمند را بر شما برتري دادم و او را در كنار خود جاي دادم، بگوييد آيا خدا در مقام بيان فضيلت و برتري افراد چه فرموده است: آيا فرموده: خداوند بالا مي‌برد مرتبه‌ي كساني را كه ايمان آورده‌اند و مرتبه‌ي كساني كه صاحب علم هستند يا اينكه فرموده: يرفع الذين اوتوا شرف النسب درجات؛ بالا مي‌برد رتبه كساني كه داراي شرافت نسب هستند. و مگر خداوند نفرموده: (هل يستوي الذين يعلمون و الذين لا يعلمون) مگر كساني كه مي‌دانند با كساني كه نمي‌دانند مساويند؟ اگر با آيات قرآن كه بعضي از آن تلاوت شد آشنا هستيد چرا به من در ارتباط با احترامي كه از اين عالم به جا آوردم اعتراض مي‌نماييد؟ شكستي كه اين عالم به آن ناصبي داده است در مقام بيان و حجت و دليل از هر شرافت نسبي بالاتر است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید